Binnenkort verschijnt alweer de vierde generatie van de Nissan X-Trail op de Europese markt. En net als de Qashqai zal Nissan de X-Trail in Europa ook met de e-Power hybride aandrijving aanbieden. De Nissan X-Trail e-Power is weliswaar elektrisch aangedreven, maar de energie voor die elektromotor(en) komt niet van een accupakket maar van een verbrandingsmotor.
Gemiste kans voor Nissan?
Nissan zelf noemt deze motor een range-extender maar omdat er geen sprake is van een accupakket dat voor een substantiële elektrische actieradius zorgt, is het eerder een vorm van een hybride aandrijving. Ook geen plug-in hybride, want daarmee kun je immers ook in ieder geval enkele tientallen kilometers in volledig elektrische modus rijden. Er is bij de Nissan X-Trail e-Power weliswaar een accu maar die dient alleen als buffer.
Nu zal Nissan ongetwijfeld beweren dat deze manier van aandrijving voor een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot zorgt, maar in hoeverre dat echt zo is, valt te betwijfelen. De verbrandingsmotor draait immers continu. Het toerental van die benzinemotor in de X-Trail e-Power past zich overigens wel aan de snelheid aan. Het Linear Tune systeem past het toerental van de 1,5-liter benzinemotor geleidelijk aan en verhoogt het om te voldoen aan de grotere energiebehoefte tijdens het accelereren. Als gevolg daarvan ontwikkelen kracht en geluid zich op soortgelijke wijze. Nissan geeft een CO2-uitstoot op van 131 tot 173 gram CO2 per km. Een dergelijke aandrijvingsvorm klinkt ingenieus maar is qua CO2-uitstoot uitstoot wat ons betreft ook een gemiste kans.
X-Trail met voorwiel- en vierwielaandrijving
Nissan heeft de elektrische aandrijving van de nieuwe X-Trail e-Power overigens wel verbeterd, ten opzichte van de Cashqai e-Power. Zo heeft de nieuwe Nissan X-Trail e-Power voorin geen 140 kW maar een 150 kW elektromotor. De Japanse autofabrikant biedt de X-Trail – het is immers ook een soort van terreinwagen – ook aan met de e-4ORCE vierwielaandrijving. Dat systeem is speciaal aangepast voor elektrisch rijden. Het heeft een tweede elektromotor die de achteras aandrijft en ook ‘one pedal driving’ mogelijk maakt.
“Het vervangen van een icoon als de X-Trail is een grote verantwoordelijkheid. Het heeft zich gevestigd als een familievoertuig voor gezamenlijke avonturen – dus we weten wat onze klanten waarderen,” zegt Francois Bailly, Senior Vice President en Chief Planning Officer voor de AMIEO regio (Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië). “Met het model van de vierde generatie van de X-Trail geven we hen de kans om nog meer avontuur te beleven met een geavanceerd geëlektrificeerd vierwielaandrijvingssysteem en intuïtieve en comfortabele technologie.”
e-Power is tussenoplossing
De bovenstaande aandrijflijn is een tussenoplossing voor Nissan. Afgelopen voorjaar kondigde de Japanse autofabrikant namelijk aan dat men niet meer zou van investeren in voertuigen met uitsluitend verbrandingsmotoren die aan de Euro 7-normen voldoen. De Japanners zullen in plaats daarvan vanaf 2023 in Europa alleen nog nieuwe personenauto’s met gedeeltelijk of volledig elektrische aandrijflijnen op de markt brengen. Daarbij sprak men de verwachting uit dat deze steeds vaker volledig elektrisch zullen zijn.
In Nederland zal het programma in de nabije toekomst bestaan uit drie hybrides (Juke Hybrid, de Qashqai e-Power en de X-Trail e-Power) en drie volledig elektrische auto modellen. Naast de Leaf, waarvan we mogen verwachten dat die binnenkort uit productie gaat, zijn dat de Ariya (een mid-size SUV) en de Townstar (compacte bestelwagen).
Nissan X-Trail e-Power
De nieuwe Nissan X-Trail e-Power heeft standaard 5 zitplaatsen, en is optioneel met 2 extra achterstoelen verkrijgbaar. Als die niet worden gebruikt, heeft de X-Trail een behoorlijk grote bagageruimte van 585 liter. Voorin de auto zien we tussen de voorstoelen een zwevende middenconsole met plaats voor de e-shifter, de keuzeschakelaar voor de rijmodus en andere zaken.
Het centrale bedieningselement is het 12,3-inch display, met daarnaast nog een scherm voor de specifieke bestuudersinformatie. Het instrumentenpaneel wordt gecompleteerd door een uitzonderlijk groot (10,8 inch) i Head-up Display (HUD). De X-Trail biedt smartphone-integratie, een Wi-Fi-hotspot voor maximaal zeven apparaten en Nissan Connect-diensten. Ook is de nieuwe Nissan X-Trail onder meer uitgerust met de nieuwe generatie van de ProPILOT Assist. Deze kan het voertuig tot een bepaalde snelheid automatisch versnellen en het in druk stop-and-go verkeer tot stilstand afremmen.