Uit de Duitse media komen berichten over de volledig elektrische versie van de BMW 5-Serie, die op komst is. Volgens het laatste nieuws wordt de BMW i5 over twee jaar gepresenteerd en komt er ook een M-variant.
Als de BMW i5 najaar 2023 wordt gepresenteerd en vermoedelijk in 2024 op de markt komt, zal hij het op moeten nemen tegen de inmiddels gepresenteerde Mercedes EQE en de Audi A6 e-tron. Van dat laatste model onthulde Audi afgelopen voorjaar een veelbelovende preproductiemodel. De lancering van de A6 e-tron staat gepland voor eind volgend jaar terwijl de marktintroductie in 2023 plaats moet vinden. Net als de Mercedes EQE zal de A6 e-tron op een de volledig elektrische PPE-architectuur staan, die niets gemeen heeft met de A6 met verbrandingsmotor.
CLAR-architectuur
Volgens de Duitse website Focus Online zal BMW de elektrische i5 uitrusten met de vijfde generatie van BMW’s e-drive technologie. Ook beweert men dat de BMW i5 niet gebaseerd zal zijn op de huidige generatie van de 5 Serie die de interne aanduiding G30 heeft, maar op de nieuwere generatie die intern G60 heet. Deze wordt eveneens in het najaar van 2023 gepresenteerd. Deze staat op de nieuwe CLAR-architectuur. Dankzij deze ‘clusterarchitectuur’ kan BMW op één en hetzelfde platform auto’s met verbrandingsmotoren en elektrische aandrijflijnen maken. Uiteraard zal BMW de nieuwe 5-serie ook met verbrandingsmotor aanbieden. Maar dit kon wel eens de allerlaatste generatie van de BMW 5-serie met verbrandingsmotor zijn.
M-versie meer dan 515 kW
Veel specificaties noemt men niet, maar wel dat de M-versie van de elektrische i5 een vermogen van meer dan 515 kW zou krijgen. Een korte blik op de aandrijflijnen van de i4, iX en iX3 leert ons dat de iX en i4 op de vooras 190 kW en op de achteras 230 kW hebben terwijl de iX3 210 kW op de achteras heeft. Dat betekent dat de M-versie van de i5 een heel stuk krachtiger zal worden.
Daarbij moeten we opmerken dat men door middel van andere accupakketten en aanpassingen aan de software verschillende vermogens uit één en dezelfde aandrijfunit kan halen. Zo hebben iX xDrive 50 en de i4 M50 dezelfde aandrijflijnen maar andere specificaties en prestaties. Hoewel BMW altijd prismatische cellen voor de accupakketten gebruikt, kunnen de modules, configuratie en celchemie behoorlijk verschillen. Welke de i5 precies gaat krijgen, is nog niet bekendgemaakt.
Het interieur van de elektrische BMW 5-serie zal niet zo’n verrassing zijn. Hiervoor kunnen we kijken naar de i4 en iX, waar het ongetwijfeld grote overeenkomsten mee zal vertonen. De i5 zal dus een gewelfd instrumentenpaneel krijgen en een middenconsole met aanraakgevoelige toetsen.