Er werden in Duitsland vorige maand zo’n 57.000 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, meldt het ‘Kraftfahrtbundesamt’, de Duitse tegenhanger van onze RDW. Dat betekent dat er in Duitsland nu ruim een miljoen geëlektrificeerde elektrische voertuigen rondrijden.
Niet allemaal volledig elektrisch
We hebben het hier heel bewust over geëlektrificeerde voertuigen. Een groot deel (54%) daarvan zijn volledig elektrisch, maar er zijn dus ook bijna net zoveel plug-in hybrides en auto’s met brandstofcellen. Maar samen stoten die voertuigen veel minder CO2 uit dan voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor, en daar gaat het uiteindelijk om.
Opmars elektromobiliteit
Het moge ook duidelijk zijn dat de elektromobiliteit in Duitsland met een behoorlijke opmars bezig is. Uiteraard wordt die mede in gang gezet en versneld door de interessante stimuleringsregeling die de Duitse overheid heeft opgesteld. Een regeling, waarbij de fabrikanten ook hun steentje aan bijdragen. We hebben het hier over duizenden euro’s subsidie per voertuig, die indirect worden opgebracht door de kopers van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Dat is natuurlijk ook een manier om het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen.
Record na record na verdubbeling subsidie
Het gebruik van elektrische voertuigen heeft in Duitsland sinds medio 2020, toen de subsidieregeling nog aantrekkelijker werd, een grote sprong voorwaarts gemaakt. Toen voerde men de innovatiepremie in. Daarmee verdubbelde de Duitse overheid de eerdere subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto.
Daarnaast hebben de verschillende ministeries ook nog hun eigen financieringsprogramma. Ook zijn er diverse financieringsmogelijkheden voor overkoepelende elektrificatie van wagenparken in de gemeentelijke en commerciële sector, voor onderzoek en ontwikkeling. Ook zijn er regelingen voor de omschakeling van commerciële voertuigen en bussen in het personenvervoer op alternatieve aandrijfsystemen.
Het Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI) meldt dat men in de tweede helft van 2020 bijna iedere maand weer nieuwe records in de maandelijkse nieuwe registraties noteerde. Alleen al in de eerste zeven maanden van 2021 werden meer dan 350.000 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. Dat zijn er ongeveer evenveel als in heel 2020. De groei is zo sterk dat de uitbreiding van het oplaadnetwerk enigszins achterblijft, waarop dan ook de nodige kritiek is.
Nog niet voldoende voor klimaatdoelstellingen
“Een miljoen elektrische voertuigen is een eerste, belangrijke doelstelling”, zei de Duitse minister van vervoer Andreas Scheuer (CSU). Maar, zo voegde hij eraan toe, Duitsland moet nog ambitieuzer worden. Anders kan het nooit tegen 2030 de klimaatdoelstellingen. Daarvoor zijn aanzienlijk meer elektrische voertuigen nodig: “14 miljoen elektrische voertuigen tegen 2030 moet de nieuwe doelstelling zijn, volgens deskundigen.”
Aankooppremie gehandhaafd tot 2025
Het Duitse verkeer zal volgens minister van Economie Peter Altmaier (CDU) onomkeerbaar moeten overstappen op hernieuwbare energiebronnen. Daarom verlengt men premie voor de aankoop van een elektrische auto tot eind 2025. Minister van Milieu Svenja Schulze (SPD) herinnerde eraan dat elektrische voertuigen niet alleen minder schadelijke uitlaatgassen veroorzaken maar ook minder lawaai. Hierdoor verhogen ze de levenskwaliteit in stedelijke gebieden. Elektrisch aangedreven voertuigen vormen de voornaamste hefboom om de broeikasgasemissies van het vervoer terug te dringen en zo de klimaatdoelstellingen van de Duitse regering te verwezenlijken.
Aantal snellaadpunten moet snel groeien
De afstanden zijn bij onze oosterburen een stuk groter. Daardoor zal men eerder gebruik maken van snelladers. Daarom heeft de Duitse regering een plan voor een landelijk netwerk van snellaadpunten opgesteld, dat meer dan 1000 snellaadpunten omvat. Tegen eind 2023 moeten snellaadpunt overal in Duitsland binnen enkele minuten van elkaar verwijderd zijn.