Fiat bood de vernieuwde elektrische 500e aanvankelijk aan in een gelimiteerde ‘La Prima’ editie, die uitsluitend als cabrio verkrijgbaar was. Nu deze is uitverkocht, komt er ook een hatchback van de Fiat 500. Ook de Fiat 500e La Prima Hatchback wordt met een Easy Wallbox geleverd, zodat je de auto ook makkelijk thuis kunt opladen.
De Fiat 500e La Prima Hatchback is verkrijgbaar voor 35.900 euro, waar (als je snel bent) voor particulieren nog eens 4.000 euro subsidie van af gaat. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is of er van deze uitvoering ook slechts een gelimiteerd aantal gebouwd zal worden. Dat komen we over een paar weken ongetwijfeld wel te weten. Op 4 juli, de verjaardag van de Fiat 500, zal FCA de volledige line-up van de nieuwe 500 presenteren.
Glazen schuifdak en achterspoiler
De Fiat 500e La Prima Hatchback heeft weliswaar geen cabriodakje meer, maar is wel voorzien van een panoramisch glazen schuifdak. Je kunt dus het hele jaar door profiteren van een extra dosis daglicht in de auto en als het warm is kun je daar nog een heleboel frisse lucht aan toevoegen. Verder heeft de hatchback, in tegenstelling tot de cabrio, wel een normaal kofferdeksel. Om de aerodynamica te verbeteren is de auto ook uitgerust met een dakspoiler. De Fiat 500e La Prima Hatchback is verkrijgbaar in drie kleuren: Ocean Green, Mineral Grey en Celestial Blue. Deze kleuren zijn geïnspireerd op de fundamentele elementen van de natuur. Net als de cabrio heeft ook de Fiat 500e La Prima Hatchback LED-koplampen, lichtmetalen 17-inch wielen, eco-leren bekleding en verchroomde inzetstukken op de zijpanelen. In het interieur zien we een ‘connected’ Android infotainment systeem met een centraal geplaatst 10.25 inch touchscreen.
Laden en snelladen
De aandrijflijn van de Fiat 500e La Prima Hatchback bestaat uit de reeds bekende 87 kW elektromotor. Hiermee accelereert de kleine Fiat in 9 seconden de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt een respectabele 150 km/u. De Fiat 500e La Prima Hatchback is verder uitgerust met een 42 kWh-accupakket. Daarmee heeft hij een bereik van maximaal 320 km (WLTP). De elektrische Fiat 500 heeft een CCS-connector waarmee je hem via de snellader met 85 kW kunt laden. Dat is ene behoorlijke laadcapaciteit, waarmee de accu in zo’n 35 minuten tot 80% is opgeladen. Ook levert Fiat bij deze uitvoering een Easy Wallbox. Deze sluit je op het stopcontact aan waardoor het laadvermogen hiervan beperkt is tot 2,3 kW. Wie de Fiat 500 sneller op wil laden, kan de wallbox upgraden tot 7,4 kW. Daarmee gaat het laden inderdaad een stuk sneller, de accu is dan in circa 6 uur volledig opgeladen.
Autonomie Level 2
De Fiat 500e La Prima Hatchback beschikt over Level 2 autonomie. Dat is vrij uniek in dit segment. De Kleine elektrische Fiat 500e kan objecten in de omgeving (auto’s, fietsers of voetgangers) detecteren en aan de hand daarvan remmen en versnellen. Verder blijft de Fiat 500e la Prima ook automatisch in het midden van de gemarkeerde rijbaan. Uiteraard heeft de vernieuwde Fiat 500 ook de gebruikelijke snelheids- en parkeerassistenten alsmede dode hoek waarschuwingen en een vermoeidheidsalert.