Volgende week woensdag luidt Lancia, het Italiaanse automerk dat een rijke geschiedenis van meer dan honderd jaar kent, een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis in. Op Valentijnsdag vindt namelijk de lancering van hun eerste volledig elektrische auto plaats. Wie het autonieuws een beetje gevolgd heeft, zal begrijpen dat we het hier over de nieuwe Lancia Ypsilon hebben. Deze auto, waarin Lancia een symbiose van klassiek Italiaans design en moderne technologie nastreeft, moet een belangrijke mijlpaal in de evolutie van Lancia naar een meer duurzame toekomst illustreren.
Productie in Zaragoza
De nieuwe Lancia Ypsilon zal overigens niet in Italië gebouwd worden. Ook dat is voor het eerst voor Lancia. Moederbedrijf Stellantis heeft namelijk bepaald dat de elektrische Ypsilon in de Stellantis-fabriek in het Spaanse Zaragoza gebouwd zal worden. Daar loopt overigens ook de Opel Corsa van de band. Wie goed kijkt, zal ontdekken dat de contouren van beide modellen best wel op elkaar lijken. Niettemin is de Lancia Ypsilon ook een duidelijk eigen design van de Italiaanse autofabrikant.
In verschillende Europese landen verkrijgbaar
De komst van de nieuwe Ypsilon brengt overigens nog meer mijlpalen. Het Italiaanse merk heeft zich de laatste jaren min of meer noodgedwongen teruggetrokken tot de Italiaanse markt. Maar onder aanvoering van Stellantis zal het merk ook weer in diverse andere Europese landen verkrijgbaar zijn. Voor dit jaar zijn er in Europa veertig nieuwe Lancia-dealers aangesteld, volgend jaar moeten daar nog eens zeventig bij komen. Nog een mijlpaal: Lancia werkt voor het eerst samen met het Italiaanse designhuis Cassina. In het kader van die samenwerking zal de nieuwe Lancia Ypsilon eerst in een speciale editie beschikbaar zijn.
Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina
Dat is de Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina, waarvan de oplage beperkt is tot 1906 stuks. Dit als ode aan het oprichtingsjaar van Lancia. In samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Cassina is een interieur gecreëerd dat luxe en comfort ademt. Het gebruik van fluweel en een kenmerkende Zaffiro Blue kleurstelling geven de auto een distinctieve uitstraling die de rijke historie van Lancia weerspiegelt. In Nederland kun je deze nog niet bestellen maar op de Italiaanse website kun je wel een reservering voor de Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina plaatsen.
De nieuwe Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina combineert Italiaanse historie met een luxe ogend design, al moeten we niet vergeten dat het maar om een vrij kleine auto – B-segment – gaat. Met zijn opvallende ronde achterlichten, die doen denken aan de fameuze Lancia Stratos, verwijst de Ypsilon naar een belangrijke fase uit de rijke historie van Lancia.
Het Italiaanse designhuis Cassina heeft zijn expertise ingebracht om het interieurdesign naar een hoger niveau te tillen. Het resultaat is een goed geslaagde mix van Italiaanse elegantie en comfort. De exterieurkleur ‘Blu Zaffiro’ (saffierblauw) en het interieur met blauwe tinten en met blauw velours beklede stoelen creëren een luxueuze sfeer. Het speciaal ontworpen multifunctionele tafeltje boven de middenconsole is een klein, maar opvallend detail dat de handtekening van Cassina draagt. Met de Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina geniet je niet alleen van een stukje Italiaanse historie, maar ook van de nodige luxe en comfort.
Bekende en beproefde techniek
Technologisch gezien is de Ypsilon Cassina Editie niet direct opzienbarend. Lancia maakt immers gebruik van een bestaand platform van Stellantis. Daarom komen de specificaties nagenoeg overeen met de nieuwste versies van de Opel Corsa Electric en de Peugeot e-2008. Dat betekent dat hij waarschijnlijk een accupakket met een effectieve capaciteit van 48,1 kWh krijgt, waarmee de Ypsilon volgens Lancia een WLTP-actieradius van 403 kilometer haalt. Ook de elektromotor zal geen onbekende zijn, namelijk de bekende ‘nieuwe’ 115 kW (156 pk) elektromotor van Stellantis. Het S.A.L.A. infotainmentsysteem dat Stellantis recent heeft ontwikkeld, is wel geheel nieuw. De Lancia Ypsilon is de eerste auto waarin Stellantis dit systeem toepast. Gelukkig heeft men niet te veel bezuinigd op de fysieke bedieningselementen, die zo te zien gewoon beschikbaar zijn voor de meest gebruikte zaken.