Elektrisch rijden zit op alle mogelijke manieren in de lift. Iedere dag verschijnen er berichten over hogere verkoopcijfers en meer gebruik. Daarnaast lanceren vrijwel alle merken, zowel oude als nieuwe, in hoog tempo nieuwe modellen die elektrisch of plug-in hybride zijn. Toch is de verwachting dat het elektrisch rijden over acht jaar pas echt groot zal zijn.
Accu’s
Een sterke reden waarom het nog even zal duren voordat elektrische voertuigen echt de overhand zullen krijgen is economisch van aard. Het is voor fabrikanten en toeleveranciers nog moeilijk om de elektrische auto rendabel te maken. Zo is het bijvoorbeeld lastig om de accu die in de auto moet tegen lagere kosten te vervaardigen. Dit is terug te zien in de kostprijs van de auto’s. Die is nog altijd hoger dan van benzineauto’s.
Laadtijd en actieradius
Onderzoekers bekeken de drie belangrijkste factoren die aangepakt moeten worden. Naast de kostprijs voor productie gaat het dan om laadtijd en actieradius. Volgens de onderzoekers zijn de veranderingen in deze drie factoren nu al zichtbaar. Daardoor is voor het eerst een goede inschatting te maken wanneer elektrisch rijden de auto-industrie zal gaan domineren. In 2025 moet het mogelijk zijn om voor het eerst op grote schaal een auto te leveren met korte laadtijd en grote actieradius tegen een prijs die vergelijkbaar is met die van brandstofauto’s. Daarbij is ook naar verbruik en onderhoud gekeken.
Extra maatregelen
Het onderzoek gaat uit van omstandigheden die verder gelijk blijven aan die van nu. Dit betekent dat bijvoorbeeld extra stimulering door overheden niet in de berekeningen zijn meegenomen. Ook zijn grote investeringen door autofabrikanten op zeer conservatieve schaal in de berekeningen opgenomen. De vele miljarden die in Duitsland op dit moment worden geïnvesteerd worden als maatstaf genomen. Grote investeringen en hulp van overheden kunnen het proces flink versnellen, zo stellen de onderzoekers in hun conclusie.