Tot op heden werd de Mercedes Vision EQXX vooral gezien als een uit de hand gelopen concept-car. Niets lijkt minder waar te zijn, want het project wordt uiterst serieus genomen in Duitsland. Inmiddels hebben verschillende onderdelen in deze conceptversie de productiestadium bereikt. Dit betekent dat de eerste (technologische) onderdelen binnenkort naar nieuwe conceptmodellen overgezet zullen worden.
Productiestadium
De Vision EQXX betreft een echt studiemodel. Begin dit jaar werd het al duidelijk dat bepaalde onderdelen spoedig in normale productieauto’s terecht zullen komen. De uitspraak was echter nog niet concreet. We konden enkel nog maar speculeren en hopen welk onderdeel de overstap zou maken. In een interview met Move Electric van het Britse Autocar bevestigt Mercedes nu in ieder geval dat er al concrete plannen klaarliggen, maar welke technologie overgezet wordt blijft nog een mysterie.
Volgens Mercedes is het echter niet enkel de technologie zelf die zijn weg zal vinden naar nieuwe productieauto’s. De aanpak rondom de ontwikkeling zal tevens meegenomen worden in de toekomstige generatie. Deze laatste opmerking lijkt vooral te hinten naar de innige samenwerking met het Formule-1 team van Mercedes-Benz. De renstal heeft onder andere veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de aandrijflijn op de Vision EQXX.
Eerste model in 2024
Volgens ontwikkelingschef Markus Schäfer zal de eerste auto, met de techniek uit de Vision EQXX, in 2024 op de markt komen. In welke hoedanigheid wij deze auto moeten zien is nog onduidelijk, maar in de komende maanden zal er ongetwijfeld meer duidelijkheid komen. Zo kun je bedenken dat er enkele designelementen van de Vison EQXX overgenomen zullen worden in het nieuwe model.
Efficiëntie Vision EQXX
Een belangrijk woord bij de Vision EQXX is efficiëntie. Dit woord moet je in de breedste vorm zien. Zo gaat het onder meer om de efficiëntie in de productie, maar ook in de ontwikkeling en natuurlijk de vormgeving van de auto. In alle opzichten staat dit woord dus centraal bij de toekomstige modellen. Wederom kwam dit woord in het interview naar boven.
Aangezien Mercedes-Benz mikt op efficiëntie, ligt het in de lijn der verwachting dat de auto laag bij de grond komt te liggen om de stroomlijn te bevorderen. Daarnaast wisten de ingenieurs de concept-car slechts 1.750 kilogram zwaar te maken en zelfs met een lage luchtweerstand. Hierdoor kan de Vision EQXX op papier een actieradius behalen van 1.000 kilometer.
Het is de vraag of deze zeer hoge efficiëntie ook in de productieauto’s terug te zien zijn. Uiteraard hopen wij op een EV met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer, maar op dit moment zijn het enkel nog maar berekeningen. Het is de vraag of het nieuwe model in 2024 ook zo laag bij de grond zal liggen, want in het dagelijkse verkeer kan dit wel voor ongemak zorgen.