Voor kopers van een elektrische auto’s lijkt het jargon een doolhof, zeggen de auteurs van het EV-Jaarboek. De koper worden overladen met begrippen als kilowatt, kilowattuur, accu/batterijcapaciteit, laadvermogen, laadsnelheid, regeneratie en dergelijke. Maar eigenlijk wil men gewoon duidelijke informatie over pk’s, accu en oplaadsnelheid.
Verwarring alom
Officieel moeten producenten en verkopers van auto’s, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor, voor het vermogen de term kilowatt gebruiken. Ze mogen ook de ouderwetse term pk gebruiken, maar alléén erbij. Dat kan handiger zijn voor consumenten omdat de oplaadsnelheid van consumenten ook in kilowatt wordt uitgedrukt. Verwarring kan ook ontstaan omdat men voor de oplaadsnelheid ook wel het begrip ‘laadvermogen’ gebruikt. Maar dat begrip is eigenlijk het fysieke laadvermogen van een voertuig en dat drukken we weer uit in kilo’s.
AC-laden en DC-laden
Daar komt nog bij dat EV-fabrikanten de begrippen AC-laden en DC-laden vaak heel vaag en verwarrend gebruiken. Bovendien maken de fabrikanten de verwarring nóg groter doordat ze de netto en bruto accucapaciteit door elkaar heen gebruiken en bij het snelladen steeds andere percentages voor de SoC (State of Charge) gebruiken. De een heeft het over snelladen van 10 tot 80 procent, anderen beginnen bij 5, 15, 20 of zelfs 30 procent acculading. Zolang die oplaadtijd maar binnen het half uur komt en alles maar heel makkelijk lijkt, lijken alle middelen toegestaan.
Laadsnelheid
Maar er is geen enkele fabrikant die vermeldt dat de genoemde maximale oplaadsnelheid aan de DC-snellader slechts het piekvermogen betreft en dus een maximale snelheid betreft. Dat piekvermogen kan de accu niet gedurende de gehele laadcyclus halen. Eigenlijk gaat het om de gemiddelde laadsnelheid gedurende de gehele laadcyclus maar die wordt bijna nooit genoemd. Ook vermeldt men meestal niet dat dat een auto sneller opgeladen kan worden als de accu vooraf wordt geconditioneerd (op de goede temperatuur gebracht). Dat kan alleen als het navigatiesysteem van de auto weet dat de auto naar een DC-snellaadpunt rijdt, iets wat bij verschillende auto’s niet zo makkelijk is in te stellen.
Luc Bronk, commercial activation manager Fastned: “Onze klanten vragen ons vaak waarom de auto niet altijd op het piekvermogen laadt. Dit komt doordat de snellader enkel het gevraagde vermogen aan het voertuig levert, de auto bepaalt altijd de snelheid van het laden. De Polestar laadt bijvoorbeeld met maximaal 150 kW, rond de 20 procent SoC kan de auto dit piekvermogen halen, daarna zal de laadsnelheid langzaam afnemen.”
Nieuwe technologieën leiden tot nieuwe begrippen
Natuurlijk, met de komst van elektrische auto’s komen er ook nieuwe technologieën op de markt, en daar horen nu eenmaal nieuwe begrippen bij. Vanwege de internationale regelgeving ontkomen we er niet aan om de officiële benamingen te gebruiken. Dat betekent dat waar we vroeger over pk’s spraken, en liters benzine en diesel – het tot 80 procent vullen van een LPG-tank was voor veel mensen ook al rocket science – we het bij elektrische auto’s over heel andere begrippen hebben. Inderdaad, we zullen toch moeten wennen aan kilowatt (kW) en kilowattuur (kWh).
Betere, gestandaardiseerde communicatie
Uit het onderzoek van het EV Jaarboek blijkt dat 84 procent van autokopers nog steeds liever het begrip pk dan kW gebruiken. Al is het maar omdat het vermogen gewoon meer lijkt als je het in pk’s uitdrukt. Daarom drukken de autofabrikanten en -verkopers het vermogen van een elektromotor uit in kW én pk.
Maar voor de oplaadsnelheid van een elektrische auto is er geen alternatief. Die wordt echt altijd uitgedrukt in kW.
Omdat we uiteindelijk toch aan de kW’s en kWh’s moeten, is het beter om een eind aan die verwarring te maken. Daarom verdient het volgens de auteurs van het EV Jaarboek aanbeveling om de communicatie meer te standaardiseren. Dan kunnen gebruikers en kopers de elektrische auto’s van verschillende fabrikanten veel makkelijker vergelijken.
Onderzoek
Het genoemde onderzoek is uitgevoerd door het EV Jaarboek onder 10.498 (huidige en toekomstige) EV-rijders. Hieruit blijkt dus dat 84% het vermogen van elektrische auto’s liever ziet aangeduid met pk’s dan in kW. Verder ziet 38% graag één gehanteerd oplaadpercentage en 46% vindt het fijn als de maximale oplaadsnelheid óók nog aangeduid wordt. Tevens wil 80% van de ondervraagden dat een fabrikant enkel de netto, dus bruikbare, accucapaciteit vermeldt.