Als er één punt is waar al jaren over gediscussieerd wordt met betrekking tot elektrische auto’s, dan is het wel de actieradius. Voor veel potentiële kopers is het gebrek aan voldoende aflegbare afstand een reden om niet over te stappen. Het is vaak zelfs de enige reden. Daar is nu onderzoek naar gedaan.
Hoeveel is nodig?
Het onderzoek was gecentreerd rond de vraag hoe groot de actieradius moet zijn om als voldoende te worden bestempeld. Hieruit kwamen twee zaken naar voren. In de eerste plaats gaat het dan om de gebruiksvorm van de auto. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe het met de infrastructuur gesteld is in de omgeving. Dit is vooral belangrijk met het oog op oplaadmogelijkheden.
Soort gebruik
Wie zich afvraagt hoe groot de actieradius moet zijn, zal zich eerst de vraag moeten stellen hoe hij de auto gebruikt. Is het inderdaad zo dat met grote regelmaat grote afstanden worden afgelegd? Of is het juist zo dat alleen van huis naar kantoor wordt gereden met de auto? Of worden er alleen boodschappen mee gedaan? In zulke gevallen is een grote mogelijk aflegbare afstand immers minder van belang. Ook auto’s die bijvoorbeeld 200 kilometer op een volle accu kunenn afleggen zijn dan zeer geschikt. Dit onderscheid is belangrijk om te maken omdat dit een flinke groep potentiële kopers over de streep kan trekken.
De oplaadmogelijkheden
Naast deze vraag is een tweede vraag van belang. De andere vraag die potentiële kopers zich moeten stellen heeft te maken met de mogelijkheden tot opladen. Is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om het voertuig thuis te vullen? Wordt er buiten Nederland mee gereden? Hoe staat dit in verhouding tot het doel? Uit het onderzoek bleek dat deze vragen vaak niet of onvoldoende beantwoord kunnen worden door potentiële kopers. Het is dan ook belangrijk dat hier meer voorlichting over komt.