Brommobielen: je zag ze al regelmatig rijden, maar misschien heb je het idee dat je er de laatste jaren steeds meer tegenkomt. Dat kan kloppen! In 2007 reden er zo’n 15.000 van rond en anno 2020 zijn dat er, ondanks een kleine daling in de laatste jaren, zo’n 18.500 (CBS, 2020). Redenen voor deze stijging van meer dan 20%? Brommobielen mag je ook met een bromfietsrijbewijs, en dus vanaf 16 jaar, besturen. Tegelijkertijd worden ze steeds luxer en lijken ze meer op volwaardige auto’s. Nu steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden, kiezen ook steeds meer brommobiel fabrikanten ervoor om te elektrificeren.
Brommobielen zijn tegenwoordig net kleine auto’s
Ze bestaan al sinds de jaren ‘80, maar pas sinds 1995 maken ze in Nederland deel uit van het straatbeeld: brommobielen, die ook wel microcars worden genoemd. Een brommobiel is iets anders dan een gehandicaptenvoertuig. Anders dan een gehandicaptenvoertuig wordt een brommobiel niet alleen verkocht aan gehandicapten en is deze niet aangepast.
In de jaren ‘80 verschenen de eerste brommobielen in Frankrijk. In de daaropvolgende decennia zijn de uitvoeringen steeds luxer geworden. Zowel de binnen- als de buitenkant lijkt eigenlijk steeds meer op een volwaardige uitvoering van een auto. Ze zijn alleen kleiner en rijden minder hard. Met een aanschafwaarde van zo’n 10.000 euro voor een nieuwe brommobiel is de prijs vergelijkbaar met de goedkoopste klasse kleine personenauto’s. Je krijgt voor die prijs wel allerlei luxe. Denk daarbij aan velgen, elektrische ramen en zelfs airconditioning.
Voordelen van een elektrische brommobiel
Om te beginnen is een elektrische brommobiel natuurlijk elektrisch. Personenauto’s die elektrisch rijden, zijn vrij duur en vallen niet in deze prijsklasse. Dat ze elektrisch zijn, betekent ook dat ze schoon zijn, zuinig en stil zijn. De meeste elektrische brommobielen zijn voorzien van een 1.500 Watt motor en bereiken daarom snel hun topsnelheid.
Een ander voordeel is de omvang van dit kleine voertuig. Woon je in een grote drukke stad, heb je niet veel bagage en kom je eigenlijk nooit buiten de stad met je auto? Dan is het rijden in een brommobiel niet alleen goedkoper, immers hoef je geen wegenbelasting te betalen en zijn de verzekeringskosten lager, maar het voertuig neemt ook minder plek in beslag. Met name in drukke binnensteden, waar ruimte vaak schaars is, kan het een groot voordeel zijn om in een klein voertuig, zoals een elektrische brommobiel, te rijden en te parkeren.
Het derde voordeel is waarschijnlijk het belangrijkste voordeel. Brommobielen zijn er voor iedereen met tenminste een bromfietsrijbewijs (vanaf 16 jaar). Ook met een rijbewijs voor scooters, motors en auto’s mag je erin rijden. Ben je alleen in bezit van een bromfietsrijbewijs? In wil je toch altijd droog zitten? Dan is een brommobiel de oplossing.
Niet meer weg te denken
Brommobielen zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken en de kans is groot dat er de komende jaren meer elektrische varianten worden verkocht. Hoe dat komt? Met elektrische brommobielen spelen fabrikanten handig in op een aantal opkomende trends en gebeurtenissen. Door gebrek aan parkeerruimte is er veel behoefte aan kleine voertuigen. Daarbij is de vraag naar elektrische voertuigen explosief gegroeid (bron: Fast Furious Scooters) en is de behoefte aan luxe voor zo min mogelijk geld onverminderd groot. Omdat elektrische brommobielen hier aan voldoen, is de kans groot dat ze steeds meer deel uit gaan maken van het straatbeeld.