We konden de afgelopen jaren al wat voorproefjes van elektrisch aangedreven campers zien. Mercedes toonde op de laatste IAA Bedrijfswagenbeurs een elektrisch aangedreven studiemodel van de nieuwe Sprinter met brandstofcellen. Afgelopen zomer presenteerde de vooraanstaande caravan- en camperbouwer Dethleffs op de Caravan Salon in Düsseldorf de e.Home, een studiemodel van een elektrisch aangedreven camper die was gebaseerd op de Iveco Daily. Deze was bijna helemaal behangen met zonnecellen.
Uitdagingen
Verder zijn er hier en daar al wat buscampers met elektrische aandrijving. Dit zijn in feite elektrisch aangedreven bestelwagens met een eenvoudige camperinrichting. Ook deze worden nog niet in serie gebouwd. Het bouwen van een elektrisch aangedreven camper heeft dan ook zijn uitdagingen. Uiteraard is de actieradius van zo’n zwaar voertuig met een relatief grote luchtweerstand een probleem. Je wilt kunnen reizen met een camper, en genieten van de vrijheid. Dan wil je niet beperkt zijn tot een route die je van laadpunt naar laadpunt voert. Bovendien zijn de meeste mensen die een camper kopen, vanwege hun rijbewijs B(E) gebonden aan een maximum toelaatbare massa van 3500 kilo. Dat is vaak al een probleem bij een wat grotere camper met dieselmotor, laat staan als die moet worden voorzien van een omvangrijk accupakket. De doelgroep voor campers zwaarder dan 3500 kilo is veel beperkter wat de kansen op een verkoopsucces aanzienlijk kleiner maakt.
CMT Messe, Stuttgart
Maar het was natuurlijk evengoed een kwestie van tijd voordat er een elektrisch aangedreven camper zou worden gelanceerd die wél daadwerkelijk leverbaar en bruikbaar is. En zoals wel vaker, komt die van een kleinere en minder bekende leverancier. Komende maand is het zover. Dan presenteert het Duitse bedrijfje WOF GbmH de Iridium E Mobil. Dat gebeurt op de CMT in Stuttgart, de grootste Duitse vakantiebeurs waar ook een heel groot gedeelte voor de kampeerbranche is ingericht. Deze beurs vindt plaats van 12 tot en met 20 januari in de Stuttgarter Messe.
Eerste leveringen begin 2019
De Iridium E Mobil camper die WOF GbmH op de in CMT Stuttgart zal presenteren is geen studiemodel of prototype is, maar een camper die helemaal productieklaar is. Het bedrijf zou de eerste bestellingen in het eerste kwartaal van 2019 kunnen afleveren. WOF GbmH heeft hierbij het voordeel dat het deze campers niet in serie hoeft te bouwen zodat je geen complete productielijn voor op hoeft te zetten. De Iridium campers bevinden zich in het hogere prijssegment en worden doorgaans in kleine aantallen vervaardigd en vaak ook verregaand aan de wensen van de klant aangepast.
Halfintegraal model
De Iridium E Mobil is een zogenaamde halfintegraal camper. Hier blijft de cabine tot en met de deuren behouden. Achter de cabine bevindt zich de opbouw en het dak van de cabine wordt vervangen door een passtuk dat zorgt voor een mooie overgang van cabine naar opbouw.
WOF GbmH schakelt voor de productie de diensten van verschillende specialisten in. Voor de basis wordt er gebruik gemaakt van een reeds langer bestaand bedrijfswagenonderstel met een zogenaamd breedspoorchassis. Dat laatste zorgt voor een stabiele wegligging en houdt de totale hoogte van de camper ook beperkt, wat de luchtweerstand en rijeigenschappen ten goede komt. De Zwitserse camperbouwer Maurer, specialist in maatwerkcampers, voorzien de camper van een stijve, naadloze Monoshell camperopbouw. Verder doet WOF GmbH voor de elektrische aandrijving een beroep op Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S). Deze specialist in elektrische aandrijftechniek heeft al heel wat ervaring op dit gebied. EFA-S heeft bijvoorbeeld honderden bedrijfswagens van koeriersbedrijf UPS voorzien van een elektrische aandrijving.
Actieradius circa 200 kilometer
De Iridium E Mobil wordt voorzien van synchroonmotoren. Deze motoren leveren hun volledige draaimoment al vanaf een heel laag toerental en zijn daardoor bijzonder geschikt voor het aandrijven van een wat zwaarder voertuig. Het accumanagementsysteem is geheel zelf ontwikkeld. De lithium-ijzerfosfaataccu’s worden individueel worden gemonitord. Door het gebruik van hoogvolt techniek en energieregeneratie bedraagt de actieradius zo’n 200 kilometer. Nog niet optimaal voor een camper, maar prima bruikbaar. In de praktijk rijd je met een camper hooguit zo’n 400 kilometer per dag zodat je, als je met volle accu’s vertrekt, de camper meestal maar een keer per dag tussentijds op hoeft te laden. De accu’s kunnen worden opgeladen via een 22 kW/h Wallbox, een snellaadstation van maximaal 50 kW/h of via een normaal stopcontact.