Nadat Volvo nogal drastische wijzigingen doorvoerde aan de aandrijflijnen van de elektrische C40 en XC40, was het te verwachten dat zustermerk Polestar ook zulke stappen zou zetten. Sterker nog, de Polestar 2 krijgt zelfs een uitgebreide update. Hij krijgt een nieuw front én sterk verbeterde aandrijflijnen.
Verbeteringen
De efficiëntie van de Polestar 2 was nooit echt top. Daarmee moest hij van meet af aan zijn meerdere erkennen in concurrent Tesla Model 3. Met ingang van modeljaar 2024 wordt de Polestar 2 een stuk efficiënter. Of dat genoeg is om op dit gebied een topper in zijn segment te worden, zal de praktijk moeten uitwijzen. In ieder geval zal de nieuwe achterwielaandrijving, in combinatie met krachtigere accu’s en een attractiever uiterlijk, ongetwijfeld tot een verbeterde concurrentiepositie en hernieuwde populariteit van de Zweeds-Chinese auto leiden.
CEO Thomas Ingenlath: “We zijn verder gegaan dan het oppervlak en hebben we belangrijke technische en mechanische componenten van de elektrische aandrijflijn verbeterd. Dit is de beste Polestar 2 tot nu toe en, dankzij het vernieuwde frontdesign met de nieuwe SmartZone, ook de mooiste.”
Betere prestaties
Alle Polestar 2-varianten worden voorzien van nieuwe generatie elektromotoren en inverters. Deze moeten zowel de efficiëntie als de prestaties volgens de fabrikant “aanzienlijk verbeteren”. De enkelmotorige varianten krijgen – net als de elektrische Volvo’s – voortaan achterwielaandrijving. Deze Polestar 2-varianten krijgen een nieuw ontwikkelde elektromotor met permanente magneet. Voorheen had de voorwielaangedreven Polestar 2 een vermogen van 170 kW en een maximum koppel van 330 Nm. Dit gaat flink omhoog naar 220 kW en 490 Nm (Standard Range: 200 kW). Dat zorgt uiteraard voor betere prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/u gaat voortaan bijvoorbeeld in 6,2 seconden.
De variant met twee motoren en vierwielaandrijving krijgt behalve de bovengenoemde motor ook een nieuwe asynchrone elektromotor op de vooras. Het systeemvermogen stijgt hierdoor van 300 naar 310 kW. Ook het koppel wordt hoger, 740 Nm in plaats van 660 Nm. Deze variant accelereert in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u. De voorste motor wordt als hij niet nodig is onmerkbaar volledig uitgeschakeld en indien nodig ook weer ingeschakeld.
Performance Package
Wie nog meer vermogen wil kan kiezen voor het optionele Performance Package. Dan bedraagt het vermogen maximaal 350 kW wat een acceleratie van 0-100 km/u in 4,2 seconden mogelijk maakt. Wie niet meteen bij aankoop voor dit pakket kiest, kan het vermogen van zijn daarvoor geschikte Long Range Dual Motor-variant later ook upgraden via een OTA software-upgrade.
De verbeterde aandrijving moet niet alleen zorgen voor meer vermogen maar ook voor een betere tractie en een hogere efficiëntie. De toegenomen efficiëntie wordt mede mogelijk gemaakt door een nieuwe siliciumcarbide-omvormer. Het verbruik van de nieuwe Polestar 2 wordt volgens de fabrikant – die niet zegt welke uitvoering het betreft – geschat op 15 kWh/100 km.
Grotere accu en meer bereik
Alle Polestar 2-varianten van modeljaar 2024 worden uitgerust met verbeterde accupakketten. Terwijl de ‘Standard range’ uitvoeringen het nog steeds met een (vernieuwd) 69 kWh accupakket moeten doen, krijgen de ‘Long Range’ uitvoeringen straks een 82 kWh accupakket. De vernieuwde accupakketten hebben diverse verbeteringen die een hogere laadsnelheid mogelijk maken. De Standard range accu’s kunnen worden opgeladen met 135 kW, de Long Range met maximaal 205 kW. De actieradius van de vernieuwde Polestar 2 bedraagt – uiteraard afhankelijk van de uitvoering – maximaal 635 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is maar liefst 84 kilometer meer.
Nieuwe designtaal
Met de komst van de Polestar 3 en andere modellen introduceerde het Zweeds-Chinese merk ook een nieuwe designtaal. Die gaat men nu ook doorvoeren op de Polestar 2. De nieuwe “high-tech voorkant” zorgt bovendien voor een verbeterde stroomlijn.
Completer
Uiteraard heeft men ook de standaarduitrusting van de Polestar 2 op bepaalde punten herzien. Vooral op het gebied van assistentiesystemen. Zo heeft de Polestar 2 rijhulpsystemen zoals het Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert en Rear Collision Warning and Mitigation. Ook heeft hij voortaan een SmartZone. Die kennen we al van de Polestar 3 en maakt nu dus zijn debuut in de Polestar 2. Dit nieuwe systeem is ingebouwd in het front en omvat enkele belangrijke actieve veiligheidsfuncties zoals de frontcamera en de middenbereikradar.
Verder behoren Driver Awareness-functies, de 360-graden camera en de automatisch dimmende buitenspiegels voortaan ook tot de standaarduitrusting van de Polestar 2. Ook biedt de auto voortaan standaard een mogelijkheid voor het draadloos opladen voor mobiele telefoons.
Levertijd en prijzen
De levering van de Polestar 2 van modeljaar 2024, die nu besteld kan worden, staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar. De prijzen zijn helaas met minimaal zo’n 3 mille gestegen en beginnen nu bij iets meer dan 51 mille.