De ontwikkeling van SUV-modellen voor de elektrische markt neemt momenteel een vlucht. Het Koreaanse merk SsangYong stort zich hier nu ook op. Het moet de eerste elektrische SUV worden die op grote schaal wordt geproduceerd. Daarmee wil het de concurrentie, die ook aan de ontwikkeling werkt, een stap voor blijven.
Belangrijke ontwikkeling
De ontwikkeling van de SUV is belangrijk voor SsangYong. De markt voor SUV’s is groot en een elektrische variant op de huidige energieintensieve brandstofauto’s wordt door velen gewenst. Bovendien zijn SUV’s vooral populair in China en de Verenigde Staten. Dit zijn voor alle autofabrikanten belangrijke markten waarop veel aandacht wordt gevestigd. Ook SsangYong wil hier graag meespelen. Het merk speelt op dit moment geen grote rol in China en de VS. Met de SUV van SsangYong moet hier verandering in gaan komen. In deze twee landen ligt het meeste potentieel om snel veel elektrische modellen te verkopen, zo is men van mening.
Hulp uit India
SsangYong is weliswaat Koreaans, maar de moedermaatschappij komt uit India. Mahindra, zoals de onderneming heet, ziet veel in de plannen van zijn Koreaanse afdeling. Voor de ontwikkeling van de SUV wordt alles wat nodig is beschikbaar gesteld. Mahindra heeft al eerder elektrische auto’s ontwikkeld waardoor enige expertise in huis is. Het is wel de bedoeling dat de auto uiteindelijk in Zuid-Korea geproduceerd gaat worden.
Geen plug-in
SsangYong wil de stap naar een plug-in hybrid overslaan en direct volledig elektrische auto’s gaan produceren. Al krijgen deze een actieradius van 300 tot 400 kilometer. Bij SsangYong en Mahindra is men er zeker van dat volledig elektrisch de markt zal gaan overnemen en dat om die reden de aandacht daarop gevesitgd moet worden in de fabrieken. Daarbij speculeert het op een snelle daling van de prijzen door lagere productiekosten. SsangYong wil hiervan profiteren. Het is de bedoeling dat het voertuig vanaf 2019 verkrijgbaar is.