Nu de afstanden per accu langer worden en de topsnelheid hoger komt te liggen raken steeds meer autofabrikaten geïnteresseerd in elektrisch rijden. Zo is bijvoorbeeld het Japanse Subaru sterk aan het overwegen om elektrische varianten van zijn vloot te gaan produceren. Het bedrijf trekt er veel geld voor uit de komende tijd.
Bestaande modellen
Fabrikanten die al langer op de markt actief zijn hebben een keuze. Zij kunnen een geheel nieuw model ontwerpen of de huidige aanpassen. Subaru kiest ervoor de bestaande modellen aan te passen. De top van het bedrijf denkt dat dit belangrijk is vanwege de opgebouwde veilige reputatie van de fabrikant. Er is flink wat budget voor dit plan vrijgemaakt. Sterker nog, niet eerder stak het bedrijf zoveel in research & development. Er hoeft dan geen samenwerking te worden gezocht.
Dezelfde Subaru
De keuze om bestaande modellen elektrisch te maken geeft mensen een keuze. Wie een Subaru wil, maar afhaakt omdat hij niet elektrisch is, kan hem in de toekomst toch krijgen. Bij een nieuw model is het afwachten of dit effect ook wel bereikt wordt. Om die reden is investering in elektrisch rijden op dit moment een prioriteit. Subaru wil een plug-in hybride variant in 2018 en een volledig elektrische variant in 2021 op de markt hebben. Technologieën zoals bijvoorbeeld autonoom rijden vindt men op dit moment minder belangrijk.
Veiligheid
De top van Subaru wil zijn imago van veilige auto graag bewaren. De twee best vekopende huidige modellen, de Impreza Sedan en XV cross-over, ontvingen recentelijk verschillende prijzen met betrekking tot veiligheid. Dit komt onder andere door de rijdersassistentiesystemen die Subaru ontwikkelde. Wanneer meer in elektrisch rijden wordt geïnvesteerd, dan wil men in de Japanse fabrieken nog altijd ook veel in ontwikkeling van deze systemen blijven steken. Later dit jaar verschijnt er bijvoorbeeld al een update van het systeem terwijl een volgende voor 2020 staat gepland.