Elektrisch rijden wordt door ZZP’ers vaak overwogen, maar minder vaak daadwerkelijk gekozen. Eén op de drie zelfstandigen heeft meer dan eens nagedacht over elektrisch rijden. Maar slechts één op de acht heeft daadwerkelijk een elektrische auto of hybride auto in bezit. Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom veel ZZP’ers toch niet kiezen voor elektrische voertuigen.
Actieradius
De actieradius die elektrische voertuigen hebben wordt door velen nog als een beperkende factor gezien. Dit geldt voor de zzp’ers die elektrisch rijden nooit als een optie hebben gezien. Ook voor de zelfstandigen die elektrisch rijden hebben geprobeerd, maar weer terug zijn gegaan naar brandstofauto’s was dit de reden. Het gemiddeld aantal kilometers dat ZZP’ers met een elektrische auto of hybride auto aflegt per dag is 85,7. Dit is maar net iets meer dan het aantal kilometers dat zelfstandigen die in een brandstofauto rijden maken. Zij rijden gemiddeld 82,9 kilometer per dag voor hun werkzaamheden.
Het opladen
Een andere reden, die deels samenhangt met de beperkte actieradius, die door zelfstandigen wordt opgegeven is de beperkte oplaadmogelijkheden. Doordat het opladen lang duurt en het aantal punten waar het opladen mogelijk is beperkt zijn zien de ZZP’ers dit als een beperkende factor. Voor één op de drie die in het verleden elektrisch reed was dit een reden om toch terug te gaan naar voertuigen die op traditionele brandstoffen liepen.
Redenen om wel te kiezen
Van de redenen om wel elektrisch of hybride te rijden is het krijgen van belastingvoordelen de belangrijkste. Wel gaf een groot deel aan ook elektrisch te blijven rijden als de voordelen zouden komen te vervallen. Dit komt omdat andere redenen zoals de kwaliteit van het milieu en de lage kosten voor gebruik ook meewegen in de keuze voor elektrische auto’s of hybride auto’s. De auto’s worden vaak nieuwe gekocht. Tweedehands- en leasemodellen zijn minder populair onder zelfstandigen die elektrisch rijden.