De Opel Ampera-e is het gesprek van de dag. De nieuwste elektrische auto van Opel is volgens kenners misschien wel de auto die elektrisch rijden naar het grote publiek gaat brengen. Dat komt onder meer doordat de prijs van de Opel bekend is geworden. De auto moet 40.995 euro gaan kosten bij aanschaf.
Actieradius
Voor elektrische voertuigen is naast de prijs vooral de actieradius van belang. Niet alleen moet hij betaalbaar zijn, hij moet ook afstanden kunnen overbrugen. Als het aan Opel ligt kan de Ampera-e net iets verder dan de aankomende generatie elektrische voertuigen rijden, 520 kilometer. De meeste voertuigen die nu geproduceerd worden gaan tot 500 kilometer. De meeste elektrische auto’s die op dit moment op de weg rijden, zo’n 120.000 rijden ongeveer 380 kilometer op een volle batterij.
Beperkte topsnelheid
Om de actieradius tot het maximale te krijgen heeft men ervoor gekozen om in de Ampera-e een begrenzing van de maximumsnelheid op te nemen. De auto zal maximaal 150 kilometer per uur kunnen rijden. Opschakelen van 0 naar 50 kilometer per uur gaat in 3,2 seconden. Naast de maatregelen van Opel is het ook van belang rekening te houden met de rijstijl en de weersomstandigheden. Dit is vooral ook belangrijk voor bijvoorbeeld zakelijke rijders. Zij moeten nog altijd in grote mate overtuigd worden van een overstap naar een volledig elektrisch voertuig. De Opel Ampera-e trekt veel belangstelling uit deze hoek. Al is hij met ruimte voor vier volwassen en 381 liter laadruimte ook geschikt voor gezinnen.
Ook als Chevrolet
De Opel Ampera-e moet internationaal de automarkten gaan veroveren. Het voertuig voor het Duitse merk werd dan ook in de Verenigde Staten ontwikkeld. Daar werd door Chevrolet aan de auto gewerkt. Chevrolet gaat het voertuig in Amerika ook zelf uitbrengen. Het voertuig gaat daar de Chevrolet Bolt heten. Wel zijn er kleine verschillen in het uiterlijk tussen de twee modellen. Opel-rijders zullen daardoor toch in een meer Europees gericht model rijden.