Een volledig elektrische Opel Astra komt er helaas pas niet eerder dan in 2023. Maar die nieuwe Astra zal wel direct na de marktintroductie als plug-in hybride beschikbaar zijn. Dat is ook het geval met de nieuwe Astra Sports Tourer, die Opel deze week onlangs presenteerde. En juist dat model zal voor de Nederlandse markt waarschijnlijk het meest interessant zijn.
Marktaandeel Opel Astra
Het zal ons benieuwen of het Opel lukt om hiermee een stukje van het marktaandeel dat de Duitse autofabrikant de afgelopen jaren verloren is, terug te halen. Ooit was de Opel Astra (en zijn voorganger Kadett) de meest verkochte auto van Nederland. Het is nu nog amper voor te stellen dat ze vroeger echt het straatbeeld bepaalden. Natuurlijk is het ook zo dat het segment van de compacte hatchback en stationwagen op zich onder druk staat. Maar ook in zijn eigen segment heeft de Astra het de laatste jaren moeilijker dan ooit. Niet alleen de aloude concurrenten als de VW Golf en Ford Focus hebben daar veel terrein gewonnen, ook Kia en Hyundai hebben daar heel wat marktaandeel van Opel weten af te snoepen.
Direct als PHEV verkrijgbaar
Hopelijk brengt de vernieuwde Astra inderdaad wat men van deze auto verwacht. Duidelijk is wel dat Opel heel veel energie in de ontwikkeling van de nieuwe Astra heeft gestoken. De nieuwe Astra heeft een behoorlijk onderscheidend design gekregen en zal op een platform uit de pijplijn van Stellantis komen te staan. Dat is zoals we daar gewend zijn een platform dat voor meerdere aandrijflijnen geschikt is. Helaas moeten we, als de nieuwe Astra in 2023 verkrijgbaar is, nog wel even wachten op de volledig elektrische versie. Maar Opel biedt de nieuwe Astra, en ook de Astra Sports Tourer, wel direct vanaf de verkoopstart aan als plug-in hybride. Dat is in het begin een aandrijflijn met een systeemvermogen van 133 kW. Later komt er ook een versie met een vermogen van 165 kW. Opel geeft nog geen verdere technische details vrij over de PHEV-versies van de Astra Sports Tourer. Van de hatchback weten we dat deze als PHEV een elektrische actieradius tot 60 kilometer volgens de WLTP-norm moet krijgen.
Niet langer, wel ruimer
Stationwagens worden steeds groter. De moderne compacte stationwagens zijn bijna net zo groot als de stationwagens uit de middenklasse van ruwweg twintig jaar geleden. Maar de Opel Astra Sports Tourer wordt met een lengte van 4,64 meter juist iets korter (zes centimeter) dan zijn voorganger. Hij wordt trouwens 1,86 meter breed en 1,48 meter hoog. Dat de totale lengte niet altijd even veel zegt, zien we als we naar de wielbasis kijken. Die wordt namelijk weer bijna zes centimeter langer dan die van zijn voorganger. En dat merk je natuurlijk heel goed in de binnenruimte. De bagageruimte van de Astra Sports Tourer bedraagt 608 tot 1634 liter. Vanwege de accu onder de kofferbak is de bagageruimte van de PHEV-varianten helaas wel zo’n 70 liter kleiner. Zoals inmiddels gebruikelijk in dit segment kan men de achterbank in drie delen (40:20:40) neerklappen. Als de rugleuningen zijn neergeklapt vormen deze een vlak oppervlak met de vloer van bagageruimte.
Opel Vizor
Uiteraard krijgt ook de Astra Sports Tourer het nieuwe ‘Vizor’ front, een belangrijk aspect van de designtaal van alle nieuwe Opel-modellen. In dat front zien we ook de bijbehorende, sikkelvormige led-koplampen. Deze zijn optioneel verkrijgbaar als adaptieve Intelli-Lux LED-verlichting. Aan de contouren en de lagere achterzijde zien we dat Opel zich een beetje door de ‘shooting brake’ trend heeft laten inspireren. In het interieur zien we uiteraard de volledig digitale Pure Panel cockpit met standaard Apple CarPlay en Android Auto.
Assistentiesystemen
Uiteraard krijgt de Astra Sports Tourer ook diverse moderne assistentiesystemen die worden aangestuurd door camera’s en sensoren rondom de auto. Zo kan het nieuwe “Intelli-Drive 2.0-systeem” automatisch de rijsnelheid in bochten aanpassen, snelheidsaanbevelingen doen en halfautomatisch van rijstrook veranderen. De achteruitrijassistent detecteert of er een auto of voetganger nadert wanneer de achteruitversnelling is ingeschakeld. Ook heeft het systeem een uitgebreid dodehoekwaarschuwingssysteem alsmede een actieve rijstrookassistent om de auto in het midden van de rijstrook te houden.