De Opel Experimental cross-over conceptauto op batterijen is officieel onthuld door het Duitse merk dat momenteel onder de paraplu van de autogigant Stellantis valt, en maakt de weg vrij voor de volgende generatie productievoertuigen op het gebied van design en mogelijke technologische integratie. De Opel Experimental EV, die naar verwachting voor het eerst aan het publiek wordt getoond tijdens de IAA Mobility-show van dit jaar in München, is gebaseerd op wat het bedrijf “het ultramoderne Stellantis BEV-platform” noemt, dat in onze geest lijkt veel op het STLA-platform.
Formaat gelijk aan de Grandland
Met vierwielaandrijving en een steer-by-wire-systeem waardoor het stuur kan worden weggestopt wanneer het niet nodig is, heeft het emissievrije concept van de in Russelsheim gevestigde autofabrikant externe afmetingen die hem in het Europese C-segment plaatsen, dus hij zou kleiner moeten zijn dan een Tesla Model Y, maar vergelijkbaar met de aanstaande volledig elektrische crossover Opel Grandland die zal worden ondersteund door het STLA Medium-platform.
Experimental EV met opvallend design
Het Duitse automerk zegt dat het meest opvallende kenmerk van de Experimental EV de volledige afwezigheid van chroom in zijn gestroomlijnde silhouet is, dat is vervangen door verlichtingselementen en gedurfde, contrastrijke graphics die de proporties van de coupé-crossover onderstrepen.
Vooraan is er het verlichte logo te zien van het Duitse merk dat wordt geflankeerd door langwerpige koplampen. Achteraan maken strakke achterlichten het futuristische uiterlijk van de cross-over compleet.
De Experimental is voorzien van luchtkleppen aan de voor- en achterkant en een diffusor aan de achterkant die naar gelang de rijomstandigheden uitschuift of intrekt om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Bovendien zijn de banden – ontwikkeld in samenwerking met Goodyear – gemaakt van gerecycled rubber en staan ze op Ronal-wielen met drie zones die de efficiëntie verder verhogen met hun aerodynamische ontwerp, zegt Opel.
Over het algemeen heeft de buitenkant een vleugje Lancia Pu+Ra HPE, die ook is gebaseerd op een versie van het STLA-platform van Stellantis, maar het is vermeldenswaard dat de Italiaanse conceptauto kleiner is dan waar Opel mee op de proppen is gekomen.
Interieur
Binnenin zegt de autofabrikant uit Russelsheim dat er genoeg ruimte is zoals in het voertuig uit het D-segment, dankzij wat wordt aangekondigd als Space Detox. Met andere woorden, de lichtgewicht stoelen, het intrekbare stuur en de afwezigheid van alles wat niet essentieel is om te rijden, zorgen voor een ruime cabine die aanvoelt alsof hij groter is dan hij in werkelijkheid is.
De conventionele schermen waar veel mensen een hekel aan hebben, zijn vervangen door een augmented reality-projectiesysteem dat informatie of entertainment boven het dashboard weergeeft. Traditionele zijspiegels zijn ook nergens te vinden, aangezien ze zijn vervangen door volledig geïntegreerde 180-graden camera’s die in de C-stijlen zitten.
Technische informatie
Details over vermogen, batterijcapaciteit of potentiële actieradius zijn niet aangekondigd, maar gezien het feit dat dit puur een conceptauto is, zijn deze dingen niet enorm belangrijk. De specificaties van de latere productieauto’s op basis van de Opel Experimental zullen echter een belangrijk onderdeel zijn van hun potentiële succes wanneer ze op de markt komen.