Op het moment van de overname door de Franse Groupe PSA was het toenmaals slecht renderende Opel toe aan een nieuwe start. De Duitse fabrikant ging voortvarend aan de slag met onder meer een geheel nieuwe Corsa (waarvan ook een volledig elektrische verkrijgbaar is en de Grandland X (plug-in hybride). Ondertussen werkte men hard aan een nieuwe designtaal én aan een model dat het nieuwe design het beste kon symboliseren.
Wereldpremière
Men koos voor een auto in een van de populairste segmenten van dit moment, de compacte stads-SUV. Opel had al een auto in dat segment, de Mokka. Dat betekende dat het hoog tijd werd voor een geheel vernieuwde Opel Mokka. Na de nodige voorproefjes en aankondigingen beleefde de nieuwe Mokka gistermiddag zijn wereldpremière. Volgende week is er voor de geïnteresseerden ook nog een Nederlandse première. Ook die kun je online volgen.
Nieuwe designtaal
Verantwoordelijk voor de nieuwe designtaal van Opel is Mark Adams, senior designer bij Opel. Hij omschrijft de nieuwe designfilosofie als “Bold and pure”. De nieuwe Opel Mokka-e sluit ook bijzonder goed aan bij de kernwaarden van Opel: Duits, toegankelijk en inspirerend. Dat ‘Duits’ is na de overname door het Franse PSA natuurlijk een beetje betrekkelijk. Maar de nieuwe Mokka is, al staat hij op het Franse CMP-platform, wel degelijk in Duitsland ontwikkeld en wordt straks ook in Duitsland gebouwd. Opel start de productie eind dit jaar en verwacht de eerste eenheden begin volgend jaar te leveren. Dat geldt ook voor de Mokka-e, de variant met een elektrische aandrijving, die verkrijgbaar is vanaf € 35.399,-. Ook dit model kun je volgens Opel CEO Michael Lohscheller al reserveren.
CMP-architectuur
De elektrische aandrijflijn van de Mokka-e wordt ook in andere PSA-modellen gebruikt, zoals de Peugeot e-208, e-2008 en Citroën ë-C4. Het CMP-platform is schaalbaar en kan ook voor auto’s met verbrandingsmotoren worden gebruikt. De elektromotor genereert een vermogen van 100 kW/136 pk en heeft een koppel van 260 Newtonmeter. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u. De Opel Mokka-e heeft dankzij het 50 kWh-accupakket een actieradius van 324 kilometer, die wordt gehaald in de normale rijmodus. Bestuurder kunnen ook kiezen voor Eco en Sport. Opel is zo verstandig geweest om de Mokka-e geschikt te maken voor 11 kWh AC-laders. DC-snelladen kan natuurlijk ook. Dat kan met een laadsnelheid van maximaal 100 kW waarmee de accu in 30 minuten tot 80% kan worden opgeladen.
Blikvanger
Dankzij het nieuwe design is de vernieuwde Mokka een regelrechte blikvanger. De voorzijde van de nieuwe Mokka-e is voorzien van de nieuwe Opel Vizor. Ook die is onderdeel van het nieuwe gezicht van Opel. De nieuwe Vizor bestaat uit een donker paneel, dat een geheel met de led-koplampen vormt. Doordat de Vizor zich over de hele voorkant van de auto uitstrekt, lijkt de auto optisch breder. Verder is de nieuwe Opel Mokka iets korter dan zijn voorganger. Omdat de wielbasis gelijk is gebleven, is de binnenruimte ook gelijk gebleven. Dat geldt ook voor de kofferruimte. De Mokka is compact maar lijkt door de geraffineerder kleurencombinatie een vrij lage daklijn te hebben
Minimalistisch interieur
Hoewel het misschien niet meteen opvalt op de foto, heeft de vernieuwde Opel Mokka-e een minimalistisch interieur. Uiteraard zijn er ook de nodige beeldschermen maar de meest gebruikte bedieningselementen zijn gelukkig nog steeds conventioneel uitgevoerd. Bovendien kun je de displays als je wilt ook alleen de meest essentiële informatie laten tonen en op die manier, zoals Mark Adams verklaart, ook een soort van digitale detox kunt ervaren.