Volgend jaar zal Opel, in samenwerking met de ADAC, een volledig elektrische rally cup opzetten. De nieuwe e-Rally Cup is vooral bedoeld om jong talent de eerste goede ervaringen op te laten doen op verschillende rally’s. Het is de eerste keer dat er een elektrische rallywagen zijn intrede gaat maken. Opel heeft voor deze gelegenheid gekozen voor de bestaande Corsa-e.
Opel Corsa-e Rally
Op het moment van schrijven werkt Opel nog hard aan de rallyversie van de bestaande Corsa-e. Motorisch zal hier niets aan wijzigen. Zo kunnen de rallycoureurs rekenen op een krachtbron van 136 pk en 260 Nm en dit uiteraard volledig elektrisch. Aan het accupakket wordt evenmin iets gewijzigd. Zo is er de beschikking over een 50 kWh-accu. De actieradius van de normale Corsa-e ligt op 330 kilometer. Het is echter goed voor te stellen dat deze actieradius onder sportieve omstandigheden drastisch lager zal worden. In de praktijk zou moeten gaan blijken of dit accupakket onder rallyomstandigheden nog voldoende actieradius levert.
Er zijn onderhuids alvast wel wat wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de reguliere Corsa-e. Zo wordt de Corsa-e Rally uitgevoerd met McPherson ophanging, is de vooras voorzien van een torsendifferentieel en staat hij 20 inch velgen. Aangezien de elektrische rallyauto snel moet kunnen afremmen is er gekozen voor geventileerde remschijven die afzonderlijk af te stellen zijn. Alle overige verplichte zaken zoals een brandblusser en rolkooi zijn volgens de FIA-normen uiteraard aanwezig.
ADAC Opel e-Rally Cup
Het is niet de eerste keer dat Opel een speciale rally cup organiseert. Al eerder was het de Adam die namens Opel jong rallytalent liet floreren. De cup is nog steeds actief en zeer gewild bij beginnende rallyrijders. De toekomst van de autosport neigt steeds meer richting de elektrische auto. Zo zal ook de rallyauto uiteindelijk moeten omgebouwd worden naar een elektrische variant om nog aan de normen te voldoen. Hierin neemt Opel wederom de leiding door de Corsa-e in te zetten als volledig elektrische rallyauto. Het is onbekend of deze cup nu ook de Opel Adam Cup gaat vervangen. Wij kunnen ons ook goed voorstellen dat niet elke rallyrijder direct in dit concept wil instappen.
Een ander probleem is mogelijk de afstand die de elektrische rallyauto moet afleggen. Op de rallypaden zal de Corsa-e meer van zijn accu’s vragen en hierdoor is de actieradius zeker geen 330 kilometer meer. Op het moment van schrijven is de WRC in Duitsland bezig en hier kunnen afstanden afgelegd worden van wel 250 kilometer tussen de servicestops door. Met de Corsa-e Rally kom je dan in de problemen, maar wellicht heeft Opel hier een goede en handige oplossing voor. Wanneer je op de service bent heb je doorgaans maar een half uur de tijd om de auto op te knappen. Dit betekent dus dat de Corsa-e ook in een half uur volledig opgeladen moet kunnen worden.
Onthulling
Alhoewel Opel nu al bekend heeft gemaakt dat de Corsa-e volgend jaar zijn intrede zal maken in de rally is deze auto nog nergens te zien geweest. Op de IAA in Frankfurt komt hier echter verandering in. De fabrikant wil hier dan het eerste model gaan tonen aan het grote publiek. Of dit dan direct de definitieve versie is lijkt ons sterk. De fabrikant geeft zelf aan dat ze nog wat drempels moeten overwinnen om de Corsa-e daadwerkelijk geschikt te maken voor de rally. Hier liggen de problemen vooral nog bij de actieradius, snelladen en het leeggewicht van de Corsa-e Rally. Volgende maand zal Opel meer informatie gaan vrijgeven over deze Corsa-e Rally Cup en hoe alles verder ingevuld zal gaan worden.