De oprichter van Reva Electric Vehicle Company, Chetan Maini, keert terug in de EV-branche. De Indiër gaat zich met een nieuw bedrijf richten op de ontwikkeling van batterijen. Reva was in 2001 één van de eerste fabrikanten van elektrische auto’s. Destijds werd de auto in de hele wereld gelanceerd. De fabrikant heeft nu vergelijkbare plannen.
Batterijen
Het nieuwe bedrijf van Maini, Sun Mobility, richt zich op drie specifieke onderdelen van de batterijmarkt. In de eerste plaats is dat de batterij zelf. Die moet ontwikkeld worden voor twee-, drie- en vierwielers. Daarnaast gaat het zich richten op opladen. Tot slot moet ook het uitruilen van batterijen worden geperfectioneerd. Volgens Maini is dit de enige manier om de doelen van verschillende landen te bereiken.
Eigenaarschap
Sun Mobility wil alles in eigen beheer houden. Dat betekent dat de batterijen en de uitruilstations van Sun zullen zijn. Ook zal het een oplaadnetwerk in eigen land gaan uitrollen. De batterijen zullen niet in eigen auto’s verdwijnen. Reva is inmiddels overgenomen door Mahindra. Wel zal de batterij aan allerlei fabrikanten worden verkocht. De eerste modellen waarin de batterij te zien zal zijn, zijn een driewieler en een bus. Autodelen is zeer belangrijk in de visie van het bedrijf. Bovendien zijn bijvoorbeeld elektrische bussen en e-riksja’s zeer belangrijk in de overheidsplannen.
Samenwerking
Sun Mobility is een samenwerking tussen Maini en het Engelse Sun. Dit bedrijf richt zich al vele jaren op schone energie. De kennis van beide markten wordt nu samengevoegd. Internationaal wordt Maini als een voortrekker in het elektrisch rijden gezien. De auto van Reva werd destijds bijvoorbeeld ook in Europa gelanceerd. Het voorwerk wordt nog altijd als belangrijk gezien. Veel start-ups baseren zich op wat Maini destijds aan pionierswerk heeft verricht. Zijn nieuwe visie over eigenaarschap en delen en ruilen zal volgens velen een volgende stap in het behalen van de klimaatdoelen blijken te zijn.