De tests met het opslagstation voor energie langs de A2 zijn naaar tevredenheid verlopen. Bij het snellaadstaation Haarrijn wordt al een jaar getest met de opslag van energie. Die test krijg nu een vervolg. Voertuigen die er opgeladen worden, krijgen hun stroom niet uit het net, maar uit de opslag.
Energieprobleem van de toekomst
Een grote uitdaging voor de samenleving is het vinden van een oplossing voor de steeds groter wordende vraag naar energie. Zeker wanneer men dit koppelt aan het feit dat energie meer en meer uit hernieuwbare bronnen moet komen. Deze energie laat zich namelijk minder gemakkelijk sturen omdat het bijvoorbeeld afhankelijk is van de weersomstandigheden. Omdat de vraag bijvoorbeeld door de opmars van elektrische auto’s alleen maar groter zal worden is het een uitdaging om dit geheel in goede banen te leiden. Om die reden worden steeds vaker proeven zoals die langs de A2 uitgevoerd om oplossingen te vinden.
Zonne-energie
Bij het snellaadstation Haarrijn staat sinds een jaar een opslagruimte. Hier wordt zonne-energie in verzameld met behulp van panelen. Deze verzamelde energie dient als bron voor de elektriciteit die in de auto’s geladen wordt. Zo wordt er dus minder druk op het elektriciteitsnet gelegd. Op momenten dat er niet wordt geladen, dan wordt alle energie die verzameld wordt opgeslagen in de batterij in de opslagruimte. Deze kan dan later worden ingezet.
Slimmer laden
Er zijn steeds meer initiatieven voor slimmer laden te vinden. Zo wordt bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om software in voertuigen te bouwen die dalmomenten herkent gekeken. Ook wordt er gedacht aan flexibele tarieven aan de hand van weersomstandigheden. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat er bij harde wind meer stroom uit windenergie wordt opgewekt en de stroom daardoor goedkoper kan worden aangeboden. Op die manier moet voorkomen worden dat de vraag naar stroom op bepaalde momenten zo hoog is dat er stroomstoringen ontstaan.