De nieuwe C-Klasse van Mercedes-Benz is nog maar net onthuld of hij is al verkrijgbaar in een plug-in hybride (PHEV) versie. En die heeft een opmerkelijk grote elektrische actieradius. De plug-in hybride versie van de vorige generatie van de C-Klasse haalde amper 30 kilometer in elektrische modus. Dat is nu een stuk beter geworden. Wie nu een Mercedes-Benz C-Klasse met plug-in hybride aandrijflijn bestelt, kan er in elektrische modus tot 100 kilometer mee rijden. Ruim voldoende voor iedereen die voornamelijk in een stedelijke omgeving rijdt. Dat geldt ook voor de prestaties. De 95 kW elektromotor, die zijn energie uit een 25,4 kWh accupakket betrekt, geeft de Mercedes C-Klasse een topsnelheid van 140 km/u. Maar wie die snelheid vaak rijdt, zal natuurlijk niet de actieradius van 100 km halen. Die is immers gebaseerd op de WLTP-cyclus.
Rijmodi
Om in elektrische modus zo ver mogelijk te komen, heeft Daimler vier rijmodi ontwikkeld. In de D+-stand rijdt de C-Klasse bij gas inhouden gewoon uit zonder energieterugwinning. De D-modus, die via de paddle-shifters op het stuurwiel wordt geactiveerd, geeft de minste energieregeneratie. In de D- modus is die regeneratie sterker en kan de C-Klasse ook in ‘one pedal’ modus worden gereden. Wie hem op Battery Hold instelt, slaat de elektrische energie om deze bijvoorbeeld optimaal in een milieuzone te kunnen gebruiken. Met de D-Auto rijmodus vermindert de auto automatisch zijn snelheid vóór bochten of rotondes en regenereert daarmee zoveel energie. Volgens Mercedes-Benz bedraagt het maximale terugwinningsvermogen 100 kW. Verder geeft men verbruikscijfers van 2,1 liter of 17 kWh op (volgens de WLTP-meetmethode).
Met benzine- en dieselmotor
En die enkele keer dat je een langere afstand rijdt of meer haast hebt, dan schakelt de benzine- of dieselmotor bij. Inderdaad, kopers kunnen bij Mercedes-Benz kiezen uit zowel diesel als benzine. Vrij uniek, maar dat komt natuurlijk omdat veel kopers van een Mercedes-Benz gewoon verknocht zijn aan een dieselmotor en daar niet zo snel afstand van kunnen doen. Enerzijds zet Daimler zich volop in om het wagenpark te ‘vergroenen’, anderzijds moet het automobielconcern natuurlijk ook nog steeds zo goed mogelijk aan de klantvraag voldoen.
De tweeliter viercilinder benzinemotor heeft een vermogen van 204 pk terwijl de viercilinder diesel, die eveneens een cilinderinhoud van twee liter heeft, 200 pk levert. Naar verwachting komt er later ook nog een krachtigere benzineversie uit. De plug-in hybride versies van de Mercedes-Benz C-Klasse zijn als vanouds verkrijgbaar als sedan en stationwagon. Ook kunnen klanten kiezen uit vierwiel- en achterwielaandrijving. Een volledig elektrische C-Klasse staat nog niet op de planning.
Accupakket
Het accupakket bevindt zich nu onder de bagageruimte om ruimte te besparen. Daimler maakt dit accupakket zelf, in de fabriek in Kamenz. Het bestaat uit 96 cellen en heeft een geavanceerd koelsysteem om de temperatuur van het accupakket optimaal te houden. Daarmee kan men de schommelingen in de prestaties compenseren. Ook kan de accu dankzij dit systeem worden opgeladen aan de DC-snellader. De laadsnelheid van 55 kW zorgt voor een oplaadtijd van ongeveer 30 minuten. Uiteraard kan de plug-in hybride ook met de AC-lader worden opgeladen. Dan bedraagt de laadsnelheid 3,7 kW. Optioneel is er ook een 11 kW on-board lader verkrijgbaar.