Het Center of Automotive Management heeft de nieuwe registraties van elektrische auto’s (BEV’s) en plug-in hybrides (PHEV’s) in Europa en China in het eerste kwartaal van 2021 geanalyseerd. Het in het Duitse Bergisch Gladbach gevestigde Center of Automotive Management (CAM) analyseert regelmatig de internationale e-mobiliteitsmarkt. Daarbij richt men zich niet alleen op vergelijkingen tussen landen, maar meet het onder meer ook de innovatiekracht van autofabrikanten.
Aandeel PHEV’s
Opvallend was de forse stijging van het aantal nieuwe PHEV-registraties in Europa. De analyse van CAM heet “E-mobility: Market trends in the core regions of Europe and China in Q1 2021”. Deze betreft dus uitsluitend deze twee regio’s. Maar dit zijn volgens CAM wel de regio’s die het grootste momentum op de markt voor elektrische auto’s en plug-in hybrides hebben. Volgens prof. Dr. Stefan Bratze, directeur van CAM, zijn China en Europa zijn momenteel de drijvende krachten achter de elektromobiliteit.
China
Vorig jaar lag de Chines autobranche bijna plat toen corona daar het dagelijkse leven overheerste. Dit jaar is er een duidelijk herstel te zien. In China werden in het eerste kwartaal van het jaar 489.000 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd, waaronder 408.000 BEV’s en 81.000 PHEV’s. Dat is bijna vijf keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar. Als we kijken naar het aandeel van elektrische voertuigen bij de nieuwe registraties, dan zien we dat dit in het eerste kwartaal is gestegen van 3,5 tot 9,6 procent.
Europa
Als we kijken naar Europa (in dit geval de EU-landen, het Verenigd Koninkrijk en de landen van de Europese Vrijhandels Associatie): daar werden in het eerste kwartaal in totaal 452.901 elektrische voertuigen geregistreerd. Hieronder waren 202.410 BEV’s en 250.491 PHEV’s. Het aantal BEV’s is vergeleken met vorig jaar met 54,6 procent gestegen, bij de PHEV’s zien we een stijging van maar liefst 153,5 procent.
Verschil
Er is dus nog een enorm verschil tussen de Chinese en Europese markt. In China bestaan elektrische voertuigen vooral uit BEV’s terwijl we in Europa nu vooral BEV’s kopen. Dat zien we ook in de Europese landen waar de meeste elektrische voertuigen worden verkocht.
Duitsland is na China de grootste markt voor elektrische voertuigen. Hier verdrievoudigde het aantal plug-in hybrides in de eerste drie maanden van dit jaar. Bij onze oosterburen waren PHEV’s in het eerste kwartaal goed voor de 11,9 procent van de nieuwe registraties. Het aandeel nieuw geregistreerde BEV’s was in Duitsland 9,9. Ook in Frankrijk steeg het aantal plug-in hybrides fors. Hier werden er in de eerste drie maanden meer PHEV’s dan BEV’s geregistreerd. Maar hier waren de verschillen veel geringer, slechts enkele procenten. De groei was overigens wel sterk in Frankrijk, meer dan 300 procent. Ook in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, groeide het aantal nieuwe PHEV’s opvallend maar in beide landen waren de BEV’s nog wel het populairst.
Schijn bedriegt
Stefan Bratzel heeft zijn bedenkingen over het snel groeiende aandeel van plug-in hybrides in Europa. Zij worden volgens hem bevoordeeld door subsidieregelingen. Maar hij geeft aan dat ze vaak lang niet altijd tot de gewenste resultaten leiden: “Aangezien plug-in hybrides vaak niet regelmatig worden opgeladen, zijn de reële CO2-emissies niet zelden vele malen hoger dan de standaardwaarden. Politici en autofabrikanten worden opgeroepen deze situatie te verhelpen.”