Al meer dan anderhalf jaar geleden kondigde het Chinese bedrijf Great Wall Motors aan dat het betaalbare elektrische auto’s onder de merknaam ORA op de markt zou brengen. Het ging toen om de R1, een kleine goedkope elektrische stadsauto, die in China minder dan 8.000 euro zou kosten. Later volgde ook nog een wat vlotter en meer opgewaardeerd model, de R3.
Maar Great Wall Motors is nog meer van plan. Met de ORA Good Cat voegt het Chinese bedrijf ook een sportieve elektrische auto aan het programma toe. Ook nu is het weer een compact model, waarbij de ontwerpers zich net als bij de R3 hebben laten inspireren door Europese ontwerpen. Want ergens doet de auto een beetje aan een mengsel tussen een Fiat 500, een Opel Adam, een VW Kever en een Porsche denken.
Europese look & feel
De gelijkenis met deze modellen komt vooral door de grote ronde koplampen. Deze geven de Good Cat ook een wat klassieke uitstraling. Ook de vijfspaaks velgen geven de auto een beetje vintage-achtig uiterlijk terwijl het tweekleurige lakwerk aan de Audi A1 en DS3 doet denken. Net als bij veel andere elektrische auto’s heeft ook de Good Cat geen traditioneel radiatorrooster. In plaats daarvan heeft hij alleen een kleine luchtinlaat onder de nummerplaat.
De achterzijde van de Good Cat doet qua vorm weer een beetje aan de eerste Nissan Leaf denken, maar heeft wel veel andere achterlichten. Hier tonen de ontwerpers lef door een smalle lichtbalk aan de onderzijde van de achterruit te plaatsen. Verder heeft de Good Cat alleen twee minieme horizontale lampen en reflectoren op de hoeken van de bumper en een centraal geplaatst mistachterlicht.
Volwassen interieur
Het interieur laat zien dat Great Wall Motors ORA absoluut series neemt. Het dashboard heeft een verrassend hoogwaardig uiterlijk en is in vintagestijl uitgevoerd. De bestuurder beschikt over een digitaal instrumentenpaneel en een tweede display voor het infotainmentsysteem. Daarnaast heeft de Good Cat een fraai tweespaaks stuurwiel dat mooi past bij het blauwwitte interieur met soft-touch leder.
Groter dan het lijkt
Hoewel het een heel compacte elektrische auto lijkt, is hij groter dan bijvoorbeeld de Renault Zoe. De ORA Good Cat is 4,24 m lang, 1,83 m breed en 1,60 m hoog. Ook de wielbasis van 2,65 m is heel redelijk. De ORA Good Cat heeft voorwielaandrijving. De motor levert 143 pk en een koppel van 210 Nm genereert. De accucapaciteit is niet bekendgemaakt maar de Good Cat zou volgens Great Wall Motors een actieradius van 501 kilometer volgens de NEDC-norm hebben.
De fabriek van Great Wall Motors waar de Good Cat wordt gebouwd staat in het Chinese Taizhou. De ORA Good Cat komt later deze maand op de Chinese markt. De prijzen zijn nog onbekend. Hoewel Great Wall Motors meerdere malen zei de modellen ook naar Europa en de VS te willen brengen, is ook dat nog steeds niet bekend.