Voor wie de trotse bezitter is van een ‘oudere’ Porsche Taycan is er goed nieuws te melden. De fabrikant stelt een update beschikbaar. Hiermee worden de eerste kinderziektes grotendeels weggewerkt. In de meest recente versie van het model is deze update al toegepast en voor deze bezitters verandert er dus niets.
Van voor oktober 2020
De update die nu beschikbaar wordt gesteld is specifiek voor de afgeleverde modellen van voor oktober 2020. In die bewuste maand voerde Porsche enkele wijzigingen door die onder andere softwarematig werden doorgevoerd. Deze aanpassingen waren goed nieuws voor nieuwe kopers, maar bestaande klanten profiteerde hier nog niet van. Gelukkig heeft Porsche nu deze update ook beschikbaar gesteld voor deze eerste groep kopers.
Bestaande klanten worden door Porsche Nederland zelf op de hoogte gebracht over deze update. Hiervoor is een bezoek aan de dealer wel noodzakelijk. Dit bezoek zal kosteloos zijn en kan bij de lokale Porsche-dealer uitgevoerd worden.
Wijzigingen Taycan
De wijzigingen die in de software zijn aangebracht zijn vooral subtiel te noemen. De Taycan Turbo S kan dankzij deze softwareupdate rekenen op een kortere sprinttijd van 0-200 km/h. Dit model heeft nog meer 9,6 seconde nodig voor deze megasprint. In Nederland heb je er maar bar weinig aan, maar het geeft wel aan dat de software de nodige aansturing nu beter verwerkt.
Een grotere wijziging is de laadsnelheid. Deze is op de oude modellen nog ‘begrenst’ op 11 kW. Met de nieuwe update is dit echter opgevoerd naar 22 kW. De wijziging lijkt leuk, maar hiervoor heb je ook wel de geschikte lader nodig. Deze wordt waarschijnlijk later dit jaar nog in de prijslijsten opgenomen voor de oudere modellen.
Meer aanpassingen
In de nieuwe software-update zijn er daarnaast nog wat zaken aangepast. Je kunt nu wellicht wel sneller laden, maar het snelladen komt nu wel met een begrenzing van 200 kW. Porsche wil met deze wijziging vooral de levensduur van de accu’s verder opschroeven.
Wie op de optielijst adaptieve luchtvering heeft aangevinkt kan binnenkort meer zaken instellen. Onder de noemer ‘SmartLift’ kan de Taycan straks beter en slimmer ingesteld worden, maar daarnaast reageert de EV beter op de weg. De auto zal dan automatisch iets omhoog komen voor drempels of oneffenheden in het wegdek, zodat je minder snel het risico loopt om iets te beschadigen.
Na deze software-update zullen er ook enkele ‘over-the-air’-functies beschikbaar komen. Hierbij kun je bepaalde functies in de Taycan, tegen betaling, downloaden en direct in gebruik nemen. Je kunt dan onder andere Active Lane Keeping Assist en Power Steering Plus downloaden. Exacte kosten voor deze extra modules zijn helaas nog niet bekend.