Hyundai heeft ons vandaag voorgesteld aan de RM20e. Het is een zeer sportieve en knotsgekke versie van de Veloster met onder andere een middenmotor. De kans dat je dit model ooit op de Nederlandse wegen zal aantreffen is klein al is hij wel straatlegaal. Wij kunnen dus niets helemaal uitsluiten in dit geval.
Racing Midship
Vrijwel elk jaar toont Hyundai een concept-model welke begint met de letters RM, wat staat voor Racing Midship. De letters verwijzen direct naar de positie van de motor, namelijk middenin. Direct achter de voorstoelen kunnen wij dan ook ditmaal weer de krachtbron van de RM20e vinden. Ditmaal is het echter wel een speciale krachtbron. Het betreft deze keer namelijk een elektromotor. In alle voorgaande jaren troffen wij hier nog een rauwe benzinemotor aan. De RM20e is dan ook het eerste model met deze nieuwe aandrijftechniek.
Krachtpatser
De RM20e is wat dat betreft een leuk bommetje op de weg. In grote lijnen is het model gebaseerd op de Veloster N, maar daar blijft het dan ook bij. Het was al bekend dat deze unieke serie op een eigen onderstel staat, maar de alternatieve aandrijftechniek wijzigt de zaak nogmaals. Het is juist de elektromotor die weer eens voor wat extra spektakel kan zorgen.
De RM20e wordt aangedreven door een 810 pk sterke elektromotor. Deze kracht wordt enkel op de achteras overgebracht. Volgens Hyundai kan het model hierdoor binnen drie seconde naar de 100 km/h zijn gesneld. De EV beschikt over een 60 kWh accupakket, maar woorden over de actieradius zijn ver te zoeken. Eigenlijk wil je dat ook niet weten bij een dergelijke wagen en wil je gewoon weer eens ouderwets gummen.
RM20e in Nederland
Je hoeft naar alle waarschijnlijkheid de RM20e niet in Nederland te zien. Deze studiemodellen worden vooral ingezet om de progressie te tonen in de ontwikkeling van hun befaamde sportieve N-afdeling. Het model geeft dan ook een goed beeld wat wij in de aankomende jaren kunnen verwachten in de autosport vanuit Hyundai. Het is juist dit laatste waar wij de RM20e eerder zullen tegenkomen dan op de weg. Het is echter niet weg te denken dat op basis van dit onderstel alsnog een sportieve elektrische auto op de markt zal komen vanuit Hyundai. Hier moeten wij waarschijnlijk nog wel even op wachten.