Panasonic heeft zich enige tijd geleden al toegelegd op batterijen voor elektrische voertuigen. In die ontwikkeling wil het nu een volgende stap zetten. Als het aan het Japanse bedrijf ligt, dan gaat het op korte termijn op grote schaal zonnepanelen in autodaken integreren. Dit moet de actieradius van de auto’s flink vergroten.
Toyota
Eerder werd al bekend dat Panasonic met een ander Japans bedrijf in zee ging om het plan tot uitvoering te brengen. Toyota liet de panelen in de nieuwste generatie van de Prius plaatsen. Voor dit model is het zonnepaneel vooralsnog te verkrijgen als een extra optie. Daarmee kan de afstand die op een batterij wordt afgelegd met zo’n tien procent worden verlegd, zo bleek uit onderzoeken. De auto laadt dan op wanneer hij simpelweg in de zon staat.
Andere fabrikanten
Panasonic heeft naast de samenwerking met Toyota ook een partnerschap met Tesla gesloten. Voor beide bedrijven is het verlengen van de actieradius van plug-in voertuigen op dit moment namelijk een belangrijk punt van aandacht. Panasonic gaf eerder al aan dat de branche voor elektrische voertuigen de komende jaren een zeer belangrijke markt voor de elektronica-onderneming zou gaan worden. Met de huidige samenwerkingsverbanden heeft het alvast een belangrijke positie in de branche kunnen verwerven. Het gaat er voor de verschillende partijen vooral om dat er efficiëntie bereikt wordt.
Nieuwe stap
Panasonic ziet in de daken van auto’s een geheel nieuwe markt die vooralsnog nauwelijks ontdekt is door bedrijven. De vraag naar energie uit hernieuwbare bronnen zal alleen maar verder toenemen en om die reden is het zoeken naar oplossingen die hieraan kunnen bijdragen belangrijk voor Panasonic. Panasonic denkt historie te schrijven. Zowel in de auto-industrie als de industrie voor zonnepanelen is dit een nieuwe stap. Zelfs wanneer de bijdrage aan de energie toevoer niet groter zal worden dan tien procent, dan nog acht men de toepassing waardevol.