De nieuwe Peugeot 508 heeft een markante, maar niet overdadig sportieve vormgeving die bij veel mensen in de smaak valt. De uitdrukking ‘radicale berline’ zoals Peugeot zelf voor de 508 gebruikt, is misschien ook wel iets te ambitieus. Maar bij de 508 Sport Engineered Concept zou die uitdrukking wel eens heel goed kunnen passen. Hier is de fraai gelijnde sedan namelijk omgetoverd tot een opgefokte plug-in hybride met een vermogen dat vergelijkbaar is met maar liefst 400 pk onder de motorkap. Officieel heet deze conceptcar volgens Peugeot ‘508 Sport Engineered Neo-Performance’. Wat ons betreft zou deze auto direct in productie mogen gaan want hij is naar onze mening een regelrecht schot in de roos.
Van benzine tot hybride
Als basis gebruikte Peugeot de 508 de bekende PureTech 200 benzinemotor. Bij de voorwielen heeft de Franse autoproducent een elektromotor van 110 pk toegevoegd, bij de achterwielen eentje met 200 pk. Volgens Peugeot geven deze drie motoren samen dezelfde ervaring als een sportwagen met een benzinemotor van 400 pk onder de kap. De opgefokte 508 accelereert in 4,3 seconde naar 100 km/uur, de acceleratie van 80 tot 120 km/uur gaat in 2,5 seconden. De topsnelheid is (gelimiteerd tot?) 250 kilometer per uur. Om al dat vermogen in goede banen te leiden hebben de engineers van Peugeot ook het onderstel, de stuurinrichting en de remmen onder handen genomen. Zo werd onder andere de spoorbreedte vergroot. Aan de voorzijde met 24 mm, aan de achterzijde werd de spoorbreedte 12 mm meer. De reminrichting werd forser gedimensioneerd zodat deze 508 als het moet ook weer vlot tot stilstand kan worden gebracht. Ook werd de stuurinrichting van deze Peugeot aangepast zodat deze beter met dit vermogen overweg kan.
Design
De kans dat deze 508 binnen afzienbare tijd daadwerkelijk bij de Peugeot dealer komt te staan zal helaas niet zo groot zijn. Jammer, want het uiterlijkvan de Peugeot 508 Sport Engineered Concept is echt de moeite waard. De grille heeft ‘zwevende’ ribben, is wat forser uitgevoerd dan het originele exemplaar en is afkomstig uit de 3D-printer tegenkomen is vast niet heel erg groot. De voorbumper is qua stijl wat agressiever gevormd en heeft groter koelopeningen. Ook de flanken van de Peugeot zijn aangepast. Er zijn winglets en luchtgeleiders om de aerodynamica te verbeteren. Opvallend is het ontbreken van een spoiler op de kofferbak.
Genève
Wie de Peugeot 508 Sport Engineered Concept in levende lijve wil aanschouwen, moet een bezoekje brengen aan de Autosalon van Genève. Deze wordt gehouden van 7 tot 17 maart. Daar wordt dit concept, uiteraard in hybride uitvoering, door Peugeot aan het grote publiek gepresenteerd.