De eerder deze week geïntroduceerde Peugeot e-3008 is de eerste auto die op het nieuwe STLA-platform van Stellantis wordt gebouwd. Hoewel Stellantis al eerder aangaf dat hiermee een bovengemiddelde actieradius mogelijk zou zijn, is het opmerkelijk dat die ook mogelijk is met een SUV zoals deze nieuwe Peugeot e-3008.
Design e-3008 is typisch Peugeot
Bij de eerste aanblik van de Peugeot e-3008 valt het futuristische en elegante design direct op. Een echte Peugeot, met strakke lijnen en een vrij fors front, geheel passend in de nieuwe designtaal van het Franse merk. De aerodynamische vorm is niet alleen fraai om te zien maar draagt ook bij aan de indrukwekkende efficiëntie van de auto. Het merk met de leeuw noemt het een “Fastback-SUV”
STLA-platform zet nieuwe standaard
De e-3008 is de eerste auto die gebruikmaakt van het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Helaas is deze versie van het SLTA-platform (nog) niet uitgerust met een 800V-systeem, wat de laadtijden aanzienlijk zou verkorten. Het grotere SLTA-Large-platform biedt die mogelijkheid wel. Maar los van dat heeft men de energie-efficiëntie sterk verbeterd en dat is een heel belangrijk aspect. Het energieverbruik van de Peugeot e-3008, een auto die toch vrij hoog en ook niet overdreven gestroomlijnd is (cW 0,28), bedraagt minder dan 14 kWh per 100 kilometer. Een indrukwekkende waarde, waarmee is dit platform een gamechanger blijkt te zijn die de lat een stuk hoger legt.
Mooie cijfers voor de Peugeot e-3008
Peugeot biedt e-3008 in verschillende aandrijflijnopties aan, waaronder een Single Motor met 157 kW (210 pk) en een Dual Motor met 240 kW (320 pk). De meest indrukwekkende is de Long Range. Die heeft, mede dankzij het feit dat het de ingenieurs van Peugeot gelukt is om er een behoorlijk stevige accu in te plaatsen, een actieradius van welgeteld 700 kilometer.
Vermogen (kW/pk) | Accucapaciteit (kWh) | Actieradius (km) | |
Single Motor | 157 kW (210 pk) | 73 kWh | 525 km |
Dual Motor | 240 kW (320 pk) | 73 kWh | 525 km |
Long Range | 170 kW (230 pk) | 98 kWh | 700 km |
Opladen: tot 160 kW
Met een 3-fase on-boardlader van 11 kW als standaard en een optionele 3-fase 22 kW on-boardlader, biedt de Peugeot e-3008 flexibele laadopties. Voor snelladen zijn laadsnelheden tot 160 kW mogelijk, waarmee de accu in 30 minuten van 20 tot 80% kan worden opgeladen. Deze waarden zijn keurig, maar niet indrukwekkend.
Interieur met Panoramic i-Cockpit
Stap in de e-3008 en je waant je in een soort van ruimteschip. Het interieur is uitgerust met een 21-inch gebogen panoramisch display, de Peugeot Panoramic i-Cockpit. Dit high-definition paneel strekt zich uit van het linker uiteinde van het dashboard tot aan de middenconsole, en biedt een naadloze integratie van technologie en luxe. Het is alsof de toekomst van autorijden vandaag al is begonnen.
In een steeds drukkere elektrische SUV-markt positioneert de Peugeot e-3008 zich als een serieuze concurrent. Met zijn geavanceerde technologieën, luxe interieur, fraaie design en uitstekende prestaties heeft de nieuwe Peugeot genoeg potentie om een flink stuk van de markt te veroveren. We zullen daarvoor nog even geduld moeten hebben, we verwachten dat hij in het eerste kwartaal van 2024 wordt gelanceerd.