Verrassend nieuws: Peugeot keert vanaf 2022 terug in het FIA World Endurance Championship (WEC). Vanaf 2023 zijn ze ook weer van de partij in de 24 uur van Le Mans.
Invoer nieuw reglement opent deuren
Waarom dit zo’n verrassend nieuws is? Peugeot Sport uitte zich een tijdje geleden nog erg negatief over een deelname aan het WEC. Die negativiteit richtte zich vooral op de huidige LMP1-bolides. Volgens Peugeot Sport zijn deze veel te duur om te ontwikkelen. Maar in 2021 voert men een nieuw hypercar-reglement in, wat de zaken voor de directie van de PSA Groupe verandert.
Nieuwe hypercars
Halverwege volgend jaar neemt men afscheid van de LMP1-wagens. In het nieuwe seizoen komen er gloednieuwe hypercars. Eerder maakten Aston Martin, Toyota, ByKolles Racing en Scuderia Cameron Glickenhaus bekend dat ze met nieuwe auto’s zullen racen in het WEC. Nu liet ook Peugeot weten dit nieuwe concept te zien zitten, waardoor ze in 2022 met een eigen hybride hypercar terugkeren op het hoogste niveau.
Hypercar-reglement
De keuze om het hypercar-reglement in te voeren is simpel: om meer fabrikanten naar het WEC te lokken. De ontwikkelingskosten liggen een stuk lager dan bij de huidige LMP1’s, maar fabrikanten mogen wel hybride-aandrijvingen blijven gebruiken. Peugeot maakte nog geen details bekend over het nieuwe programma. Ze geven aan dat er begin 2020 meer informatie zal volgen. Er gaan wel geruchten rond over een samenwerking met de Franse chassisbouwer ORECA.
Peugeot en Le Mans
Peugeot behaalde drie keer een overwinning op Le Mans. In 1992 en 1993 deden ze dit met de Peugeot 905 EVO 1B. Van 2007 tot en met 2011 reed Peugeot mee in de 24 uur van Le Mans met de 908 HDi FAP, waarmee ze in 2009 ook wonnen.
Ook voor 2012 had Peugeot plannen voor Le Mans, ze ontwikkelden hiervoor een hybride versie. Kort voor het nieuwe seizoen werd echter de stekker uit het project getrokken.