Ook de nieuwe Peugeot 308 zal in een elektrische uitvoering verkrijgbaar zijn. Dit onthulde Peugeot’s CEO Jean-Philippe Imparato in een interview. Er zal als eerste een plug-in hybride versie komen. Daarna heeft Peugeot ook een volledig elektrische versie van de 308 gepland, al is dat op dit moment nog niet helemaal zeker. Daarnaast wil Peugeot wil steeds meer modellen elektrificeren.
EMP2-platform
Platforms zijn zo’n beetje het sleutelwoord in de wereld van e-mobiliteit. Bijna iedere fabrikant heeft een universeel platform ontwikkeld waarmee een elektrische en/of hybride auto mee kan worden gebouwd. Dat geldt ook voor de nieuwe Peugeot 308. In een interview met Automotive News Europe vertelde Imparato dat de volgende generatie van de 308 gebaseerd zal zijn op het EMP2-platform. De PSA Group gebruikt het EMP2-platform nu ook al voor de Opel Grandland X. Dit platform is zodanig universeel dat er twee PHEV-versies mogelijk zijn. Een met een verbrandingsmotor en een elektromotor op de vooras als voorwielaandrijving en een versie met een extra elektromotor achteraan. Daarmee beschikt de auto dus ook over vierwielaandrijving.
Verrassend
Imparato verraste met de uitspraak dat naast een plug-in hybride ook een volledig elektrische versie van de Peugeot 308 komt. Er is nog niet eerder sprake geweest van een volledig elektrische auto op basis van het EMP2-platform. In de 3008, de qua afmetingen vergelijkbare SUV en de 508 zullen de Fransen in eerste instantie nog vertrouwen op de PHEV. “Onze compacte en middelgrote voertuigen zullen worden uitgerust met plug-in hybride aandrijvingen, omdat de overgang van een verbrandingsmotor naar elektromotor soepeler verloopt”, aldus Imparato.
Meer vraag naar volledig elektrische auto’s
Toch merkt Peugeot dat de vraag naar volledig elektrische auto’s stijgt. Alleen al in Frankrijk is 12 procent van de 12.000 bestellingen voor de nieuwe Peugeot 208 voor de elektrische versie. En dat is pas sinds oktober. Volgens Imparato zijn dit echte orders, geen reserveringen.
“Er is duidelijk iets aan het veranderen – veel klanten vragen nu om elektrische auto’s.”
De groeiende belangstelling van klanten voor elektrische auto’s (mede door de modellen die nu zijn geïntroduceerd) komt voor Peugeot op het juiste moment, omdat de nieuwe EU-CO2-regelgeving ook voor de Fransen een grote rol speelt. Imparato bevestigde zijn recente verklaring dat Peugeot zich vanaf januari aan de regels zal houden en geen euro aan CO2-wegbetalingen aan de EU zal hoeven te betalen. Toch zei hij ook: “We bereiden ons al maanden voor op deze situatie. We houden elke auto met een hoge uitstoot die op voorraad is of in het dealernetwerk in de gaten. Ik weet niet hoe de globale mix eruit zal zien, maar als we tussen de 4 en 5 procent elektrisch in een land als Italië hebben, zal dit ons emissiegemiddelde in Europa echt helpen”, zegt de Peugeot-merkmanager
Kleine modellen hebben het moeilijk
De EU-regelgeving zal niet alleen een einde kunnen maken aan de grote auto’s, maar ook aan de goedkope kleine auto’s. De dure omschakeling naar een moderne uitlaattechnologie is niet rendabel voor dergelijke prijsgevoelige modellen. Peugeot biedt de 108 samen met Citroën en Toyota aan. “De emissievoorschriften hebben dit segment hard getroffen, omdat de kosten van naleving onevenredig hoog zijn”, zegt Imparato. Johan Van Zyl van Toyota Europa liet onlangs al doorschemeren dat de volgende generatie Aygo een elektrische auto zou kunnen zijn. Ook Citroën-merkmanager Linda Jackson had in 2018 al een soortgelijke visie op de toekomst van de C1. Nu geeft de CEO van Peugeot aan dat hij die mening deelt. “Wij kunnen dit segment op dit moment niet verlaten – we willen het beste high-end volumemerk zijn – maar op de lange termijn zal dit segment 100 procent elektrisch zijn of verdwijnen. Dat is mijn gevoel.”
“Elektrificatie van het merk”
Imparato wil niet alleen de kleine auto’s elektrificeren. “In onze globale visie concentreren we ons in Europa op de elektrificatie van het merk”, zegt de Peugeot-baas. “We moeten onze verkoop buiten Europa verhogen om onze wereldwijde mix beter in evenwicht te brengen.” Peugeot richt zich ook steeds meer op lichte bedrijfsvoertuigen; in China zal een samen met Dongfeng ontwikkelde pick-up truck van één ton binnenkort het assortiment aanvullen.