Als het aan de CEO van Peugeot ligt, dan komt er meer druk op overheden als het gaat om elektrische auto’s. Het is Carlos Tavares vooral te doen om oplaadmogelijkheden. Hij is van mening dat de overheden hier harder hun best moeten doen. Als drukmiddel wijst hij op de verantwoordelijkheden die autofabrikanten hebben genomen.
Klimaatdoelen
Met die verantwoordelijkheden doelt hij op de massale overstap op het produceren van elektrische auto’s. Vrijwel alle fabrikanten hebben deze stap inmiddels gemaakt. Daarmee wil de industrie bijdragen aan het bereiken van de klimaatdoelen. Het fabriceren van de auto’s alleen is echter niet voldoende. De consument moet ook bereid zijn erin te gaan rijden. Daarvoor hebben de autofabrikanten meer hulp van de overheden in de EU nodig.
Oplaadnetwerken
Als het aan de directie van Peugeot ligt, dan mogen overheden ook in de jaren 2020 en 2021 hierop worden afgerekend. Vanaf dat moment kunnen autofabrikanten namelijk ook boetes verwachten als zijn niet binnen de gestelde uitstooteisen blijven. In Geneve, waar de autobeurs plaatsvindt, stelde Tavares dat het niet meer dan eerlijk is dat hier ook iets tegenover moet staan. Het gaat hem daarbij vooral om de aanleg van voldoende oplaadstations. Juist de oplaadmogelijkheden zijn een belangrijke factor om het omslagpunt te bereiken. Wanneer de consument hier voldoende vertrouwen in heeft zal er echt massaal elektrische gereden gaan worden.
Tegenboete
Peugeot wil een tegenboete voorstellen. Of beter gezegd, het opschorten van de eigen boetes. Wanneer er niet voldoende oplaadmogelijkheden zijn, dan is het ook niet eerlijk als autofabrikanten wel op de duurzaamheid van hun auto’s worden afgerekend. Voor sommige experts schuilt hier wel een gevaar in. Het kan er immers ook toe leiden dat de vooruitgang die in de afgelopen jaren is geboekt ineens tot stilstand komt. Zij vrezen heftige gevolgen voor het milieu omdat de klimaatdoelen dan niet tijdig bereikt zullen worden.