De maand januari is achter de rug en de verkoopcijfers van deze eerste maand zijn zojuist kenbaar gemaakt. De nieuwe verkoopcijfers laten een zeer duidelijke verschuiving zien. De 8% bijtelling, die per 1 januari geldt, heeft duidelijk zijn sporen nagelaten in de maand januari. De verkoop van elektrische auto’s zijn flink gekelderd, terwijl plug-in hybrides juist flink aan populariteit hebben gewonnen.
Algehele daling
In de gehele maand januari is de totale verkoop van nieuwe auto’s gedaald. Zo werden er in januari 44.303 auto’s geregistreerd. Dit is een daling van 6,1% ten opzichte van exact een jaar eerder. Toen werden er nog 47.164 auto’s geregistreerd. De daling is in ieder geval goed te merken bij volledig elektrische auto’s. Bij benzine- en dieselauto’s is de daling ook zichtbaar, maar in mindere mate. Vreemd genoeg werden er in de eerste maand van dit jaar wel meer PHEV’s op kenteken gezet. Het is enkel dit segment die een stijging in de registraties heeft weten te noteren. Zo zijn er afgelopen maand 5.865 plug-in hybrides op kenteken gezet tegenover 2.873 registraties in januari 2019. Dat is een stijging van ruim 100%.
Bijtelling gestegen
Zoals eerder duidelijk werd is de bijtelling op elektrische auto’s per 1 januari verhoogd naar 8%. Vrijwel alle elektrische auto’s zijn daarom in december 2019 nog snel op kenteken gezet om gebruik te kunnen maken van de voordeligere bijtellingsregeling. Voor de aankomende maanden wordt niet verwacht dat EV’s een flinke groei zullen doormaken. Toch wordt er eind dit jaar wel weer een verkoopspurt verwacht. Per 1 januari 2021 zal namelijk deze bijtelling wederom stijgen naar 12%. Mogelijk kunnen wij dan tegen die tijd weer absurde verkoopcijfers voorbij zien komen. Rai Vereniging en Bovag verwachten dat er dit jaar meer dan 50.000 nieuwe EV’s worden geregistreerd.
Cijfers
Vanwege de lage bijtelling werden er in december 2019 nog 22.758 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. In januari blijft dit aantal steken op ‘slechts’ 1.901 stuks. Tesla lijkt hier een grote klap te moeten verwerken. In de maand december was het merk namelijk nog verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van deze registraties. In januari wisten 152 Model 3’s nog een eigenaar te vinden. De Model S en Model X blijven flink achter, met respectievelijk 5 en 8 geregistreerde auto’s.
Ondanks deze lagere cijfers blijft de Tesla Model 3 nog steeds een van de populairste EV’s van dit moment. De verkopen in januari werden aangevoerd door de Opel Ampera-E. Dit laatste model heeft onlangs een flinke prijsdaling gekregen om van de bestaande voorraden af te komen. Hieronder staat een mooie lijst met alle EV’s die in de afgelopen maand geregistreerd zijn.
- Kia Niro: 945 (inclusief andere aandrijflijnen)
- Hyundai Kona: 388 (inclusief andere aandrijflijnen)
- Opel Ampera-E: 309
- Tesla Model 3: 152
- MG ZS EV: 110
- Audi E-tron: 107
- Renault Zoe: 81
- Hyundai Ioniq: 67 (inclusief andere aandrijflijnen)
- Kia Soul: 67
- Nissan Leaf: 51
- BMW i3: 48
- Citroën C-Zero: 13
- Tesla Model X: 8
- Jaguar I-Pace: 7
- Mercedes-Benz EQC: 5
Let op! In de bovenstaande lijst worden modellen genoteerd die ook benzine- en/of dieselvarianten kennen. Deze zijn ook meegenomen in de algemene verkoop. Dit geeft een vertekend beeld in de populariteit van de EV van dit model.