Volvo’s elektrische zustermerk Polestar breidt de Polestar 2-modellijn uit met twee nieuwe varianten. De populaire Polestar 2 is voortaan verkrijgbaar met twee verschillende aandrijflijnen en accupakketten. Dankzij de optionele uitrustingspakketten is de vanafprijs van de Polestar 2 een stuk aantrekkelijker geworden.
Voorwielaandrijving en kleinere accu
Het nieuwe instapmodel van de Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 45.900 euro. Daarmee is hij een paar duizend goedkoper dan de Tesla Model 3. De goedkoopste Polestar 2 heeft voorwielaandrijving, een 165 kW elektromotor en een 64 kWh accupakket. Daarmee heeft de ‘Standard Range Single Motor, zoals Polestar hem aanduidt, naar verwachting een actieradius van 420 tot 450 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Daarboven komt de ‘Longe Range Single Motor’. Die heeft eveneens voorwielaandrijving maar dan met een 170 kW elektromotor en het 78 kWh accupakket. De geschatte WLTP-actieradius van dat model is 515 tot 540 kilometer.
De huidige, extra complete Launch Edition is nog steeds verkrijgbaar. Maar er is ook nu een ‘normaal’ model met diezelfde aandrijflijn (met 300 kW vermogen en 78 kWh accupakket) te koop. Dat is de ‘Long Range Dual Motor’ en die heeft een geschatte actieradius van 450 tot 480 kilometer.
Premium-gevoel blijft behouden
De nieuwe versies van de Polestar 2 zullen in de tweede helft van 2020 op de markt komen. Er is nagenoeg geen verschil in het exterieur- en interieurdesign van de nu beschikbare varianten. De 19-inch wielen, de LED-verlichting voor en achter en de kenmerkende frameloze spiegels van het merk zijn behouden gebleven. Andere standaardvoorzieningen zijn een premium audiosysteem met acht luidsprekers, parkeersensoren voor en achter en een achteruitkijkcamera.
Polestar heeft er naar eigen zeggen voor gezorgd dat de nieuwe, goedkopere varianten niets van hun speciale kenmerken en premium gevoel verliezen. “Ook het instapmodel zonder optionele uitrusting heeft het unieke design van de Polestar 2 en een hoog uitrustingsniveau,” vertelt Polestar-directeur Thomas Ingenlath.
Het op Android Automotive OS gebaseerde infotainmentsysteem ontbreekt natuurlijk ook niet. Ook het centrale 11-inch display en het 12,3-inch display voor de bestuurder is inbegrepen op alle modellen.
Nieuwe ‘Digital Key’ via OTA
Dat geldt ook voor de nieuwe ‘Digital Key’. Die is, net als andere bedieningselementen in het voertuig, geïntegreerd in de nieuwe Polestar-app. Die app en de digitale sleutel zullen vanaf medio april 2021 voor alle Polestar 2-klanten beschikbaar zijn via over-the-air updates.
Nu ook met warmtepomp
De Polestar 2 is voortaan ook leverbaar met een warmtepomp. Deze maakt deel uit van het 4.500 euro kostende Plus-pakket. Volgens de fabrikant is het bereik in koude klimaten hiermee tot wel 10 procent groter. De warmtepomp werkt het meest effectief bij temperaturen tussen de 5 en 15 graden.
Plus- en Pilot Pakket voortaan optioneel
Wie de Long Range Dual Motor wil bestellen, moet opletten. Deze heeft namelijk niet het Plus- en Pilot Pakket, dat 3.500 euro kost. Die zijn voortaan optioneel. Daardoor is de vanafprijs van deze uitvoering uiteraard een stuk lager. zorgt uiteraard wel voor een lagere vanafprijs. Bij de Launch Edition (die nog steeds verkrijgbaar is) zijn deze pakketten wel inbegrepen. Daar kan men ook nog eens kiezen voor de Performance Pack. Dit pakket, met onder anderen verstelbare schokdempers, Brembo-remmen en 20-inch lichtmetalen velgen kost nog steeds 6.000 euro.