De marktintroductie van de Polestar 3 is pas in oktober, maar het elektrische zustermerk van Volvo laat ons nu alvast een voorproefje zien van haar allereerste elektrische SUV. Deze komt waarschijnlijk op Geely’s SEA-platform te staan en zal waarschijnlijk verwant zijn aan de Zeekr 001 en de nieuwe generatie van de Volvo XC90.
Made in the USA
Hoewel wel alleen over een foto en een video beschikken, en weten dat hij 4,95 meter lang wordt, kunnen we wel redelijk wat dingen inschatten. Aan de hand van de lengte, het platform en de verwantschap met de volgende generatie van de Volvo XC90 weten we dat het een behoorlijk grote SUV wordt. Hij zal aanvankelijk in Charleston (South Carolina) in de Verenigde Staten worden gebouwd. Polestar CEO Thomas Ingenlath verklaarde onlangs het volgende: “We zullen hem bouwen in Amerika, voor Amerikanen”. Verder belooft CEO Ingenlath ook dat de Polestar 3 een van de meest klimaatvriendelijke auto’s ooit wordt. Overigens zal Polestar vanwege de kostprijs de nieuwe elektrische SUV later ook in China gaan bouwen. Welke versie we dan uiteindelijk in Europa mogen verwelkomen, is nog niet duidelijk. Gezien het tijdstip van de marktintroductie mogen we verwachten dat de eerste leveringen in het eerste kwartaal van 2023 plaats zullen vinden.
Op Geely’s SEA-platform?
Omdat de Polestar 3 in technisch opzicht wel eens nauw verwant zou kunnen zijn aan de Zeekr 001, kunnen we ook wat inschattingen maken over de aandrijflijn. De Zeekr 001 – het eerste model van Geely’s ‘elektrische premium merk’ – is immers al even in productie. Deze heeft Geely’s Sustainable Experience Architecture (SEA) als basis. Dit platform maakt een wielbasis van maximaal 2,90 meter mogelijk. De Zeekr 001 heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving. De aandrijflijn, met een systeemvermogen van 400 kW en een maximum koppel van 768 Nm, wordt gevoed door een 86 of 100 kWh accupakket. Polestar liet doorschemeren dat de Polestar 3 een WLTP-actieradius van ongeveer 600 kilometer moet krijgen, zodat dat 100 kWh accupakket redelijk waarschijnlijk klinkt.
Polestar 3 wordt een sportieve cross-over
Ook weten we dat de Polestar 3 – in tegenstelling tot de Volvo XC90 – over slechts twee zitrijen zal beschikken. Wie een blik werpt op de foto ziet ook meteen dat de daklijn van de Polestar 3 zich niet leent voor drie zitrijen. De foto laat een sportief ogende cross-over zien met een lange, gestroomlijnde daklijn, een panoramadak, dakspoiler en aardig wat luchtinlaten en -uitlaten. Verder zien we dat hij een set slanke, hamervormige koplampen krijgt, passend bij Polestar’s nieuwe designtaal. Onderstaande video geeft een aardig goede indruk van de Polestar 3.
Ingenlath vertelt dat de Polestar 3 ook een lidar-sensor van Luminar en een centrale computer van NVIDIA krijgt. Dat zou autonoom rijden op de Amerikaanse snelwegen mogelijk moeten maken. Uiteraard draait het infotainmentsysteem op Google’s Android Automotive OS. Verder mogen we verwachten dat de Polestar 3 zal worden uitgerust met de modernste veiligheidstechnologieën.
Ingenlath: “Polestar 3 is de SUV voor het elektrische tijdperk. Onze designidentiteit evolueert met deze high-end grote luxe EV, met een sterk, individueel merkkarakter. Met deze auto brengen we de ‘sport’ terug naar de SUV, en blijven we trouw aan onze performance roots.” Wat hij met dat ‘sport’ bedoelt, laat men in het midden.
Amerikaanse markt
Zoals gezegd gaat Polestar zich met de Polestar 3 behoorlijk op de Amerikaanse markt richten. Men wil in De VS 25 ‘Polestar Spaces’ openen, waar relaties terecht kunnen voor proefritten (ook aan huis), gratis haal- en brengservice en andere mobiele diensten. De Amerikaanse markt is van cruciaal belang om de verkoopdoelstellingen te halen. Polestar verkocht vorig jaar 29.000 voertuigen. Dat aantal moet eind 2023 flink gestegen zijn. Het Zweeds/Chinese merk dan op minstens 30 wereldwijde markten aanwezig zijn. Ook wil men de wereldwijde verkoop vertienvoudigen, dat moet in 2025 gerealiseerd zijn.