Polestar, tegenwoordig een EV-merk van Geely, denkt na over mogelijke vormen van samenwerking voor de toekomst. Daarmee wil het zorgen dat de kosten voor het ontwikkelen van elektrische auto’s en stuk lager per fabrikant kunnen worden. Deze ontwikkeling is meer en meer te zien, maar wel opvallend in dit verband.
Investeerders
De meest voor de hand liggende vorm van samenwerking voor Polstar is het zoeken van externe investeerders. Deze optie was de laatste dagen dan ook onderwerp van gesprek bij de fabrikant, zijdelings onderdeel van Volvo en Geely. Zo werd bijvoorbeeld een mogelijke beursgang geopperd. Dat idee is inmiddels wel alweer ontkracht door topmensen binnen het bedrijf. Die kans wordt open gehouden voor in de toekomst, maar speelt nu nog geen rol.
Samenwerking
Een andere vorm die aantrekkelijk wordt gevonden is het samenwerken met andere fabrikanten. Recentelijk deden onder ander Volkswagen en Ford hetzelfde, net als Toyota en Panasonic. Opvallend is wel dat Polstar net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely is. Er zou dus al een gezamenlijk profiteren van de ontwikkelingen moeten bestaan. Dat neemt niet weg dat de kosten nog verder teruggedrongen kunnen worden door op zoek te gaan naar externe partijen die samen willen werken aan innovatieve technieken voor de toekomst. Wanneer dit daadwerkelijk in de praktijk zo zal uitpakken is vooralsnog niet bekend, het merk verkent de markt.
Eigen merk
Polestar was tot voorkort de tuningtak van Volvo di zorgde voor de high performance modellen van het Zweedse merk. Inmiddels is het echter een merk op zichzelf geworden en brengt het elektrisch auto’s in de line-up op de markt. Het bedrijf heeft tot op heden twee modellen zelf ontwikkeld, maar heeft grote plannen om op korte termijn het aantal snel uit te breiden. In dat kader is samenwerking voor betere aandrijftechnieken dan ook zeer welkom voor de fabrikant te noemen. Er kunnen dan sneller stappen worden gezet.