Voor diegene die de standaard Porsche Cayenne Turbo S nog niet krachtig genoeg vonden, is er sinds vandaag goed nieuws. De meest sportieve SUV heeft een nog krachtigere versie in de prijslijst opgenomen. Vanaf vandaag is de Cayenne Turbo S ook als E-Hybrid beschikbaar. Om het geheel af te maken heeft Porsche de Cayenne Coupe Turbo S van deze zelfde upgrade voorzien. De nieuwe cijfers van deze modellen liegen er zeker niet om.
Nog krachtiger, nog gekker
Dat het altijd krachtiger en gekker kan bewijst Porsche maar weer eens met deze nieuwe E-Hybrid. Standaard wordt de Cayenne Turbo S aangedreven door een benzineslurpende 4.0 V8 met een tweetal turbo’s. Deze krachtbron is genoeg voor maar liefst 550 pk onder de kap. Voor de fanatiekelingen kunnen wij melden dat deze krachtbron gewoon nog terug te vinden is onder de kap. Hij wordt nu echter bijgestaan door een 136 pk sterke elektromotor die is weggewerkt in de versnellingsbak.
Volgens opgave van Porsche komt met de toevoeging van deze elektromotor het totale systeemvermogen uit op 680 pk voor deze Cayenne Turbo S E-Hybrid. Dit vermogen is vlak boven het stationair toerental al beschikbaar. Om de getallenreeks verder af te maken zal de sportieve SUV een sprint naar 100 km/h in slechts 3.5 seconden afleggen. De topsnelheid van het nieuwe model ligt op 295 km/h.
Zuinig
De eerstgenoemde cijfers doen vermoeden dat de Cayenne Turbo S E-Hybrid er enkel op gemaakt is om de cijfers verder op te voeren. Echter, Porsche claimt dat deze SUV desondanks erg zuinig rijdt. Ergens willen wij dit wel geloven, maar met de vierliter in het vooronder is dit vooralsnog moeilijk te geloven. Volgens Porsche kan de SUV met een volle acculading ruim 40 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is uiteraard wel in ideale omstandigheden. Wanneer je de snelheid wilt opvoeren kun je tot 135 km/h nog op accu’s rijden. Hierna zal de benzinemotor het toch echt gaan overnemen.
De E-Hybrid is voorzien van een 14,1 kWh-accu. Via een normaal stopcontact is dit accupakket binnen zes uur weer volledig opgeladen. Wanneer er een hoogspanningslader beschikbaar is kan het opladen binnen 2,5 uur voltooid zijn.
Sportieve hybrides
Het is zeker niet de eerste keer dat Porsche een hybride van een sportwagen op de markt brengt. De Porsche Panamera is al eerder op de markt gekomen met gelijke techniek. Het was enkel nog wachten op de komst van E-Hybrid naar de Cayenne. Hybridetechniek werd daarnaast eerder toegepast op de Porsche 918 Spyder, McLaren P1 en de Ferrari LaFerrari. Het is slechts een greep van extreme hybrides die dankzij de ondersteuning van een accupakket tot duizelingwekkende prestaties kunnen komen. Dat Porsche er nu voor kiest om ook hun meest sportieve Cayenne Turbo S te voorzien van deze ondersteuning is dan zeker niet vreemd. Het is juist Porsche die hierin een voorloper is als het gaat om het toepassen van elektromotoren in duurdere sportwagens.
Prijzen en beschikbaarheid
Per direct zijn de Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid bij de dealer te bestellen. Vergeet dan niet om eerst het banksaldo na te kijken, want de eerstgenoemde versie krijgt een adviesprijs mee vanaf € 190.400. Voor een bedrag van € 194.200 kun je de trotse bezitter zijn van de Coupe. Deze laatste is overigens ook nog wel goedkoper te krijgen, maar dan moet je het wel stellen met ‘slechts’ een 3.0 V6 en zonder turbo’s. Dit model mag al op naam gezet worden voor € 109.000.