In 2018 presenteerde Porsche op de Autosalon van Genève 2018 de conceptstudie Mission E Cross Turismo. Die ontving toen enorm veel positieve reacties. Dat was voor Porsche reden genoeg om dit concept verder te ontwikkelen tot een productiemodel. Het resultaat van die inspanningen is de gistermiddag onthulde Taycan Cross Turismo. Deze nieuwe Porsche Taycan Cross Turismo staat medio mei in de showroom van de Nederlandse Porsche Centra. Tegen die tijd zijn ook de orderboeken geopend. De eerste leveringen zullen naar verwachting nog dit jaar plaats vinden.
Iets hoger, iets stoerder
De Taycan Cross Turismo is afgeleid van de ‘normale’ Porsche Taycan. Hij heeft dezelfde techniek maar is iets hoger, om meer ruimte op de achterbank te bieden. Bovendien is hij ook geschikt om een beetje ‘offroad’ te kunnen rijden. De bodemvrijheid is daarom iets groter gemaakt. Porsche ontwikkelde voor dat offroad rijden ook een speciale rijmodus. Optioneel is er ook een offroadpakket beschikbaar. Verwacht geen volbloed terreinwagen maar je hoeft met de Taycan Cross Turismo absoluut niet bang te zijn om een karrenpad te nemen.
Het grootste verschil tussen de Porsche Taycan en de Cross Turismo zie je aan de hogere achterkant, maar ook van opzij kun je hem herkennen aan de afwijkende silhouet. De Taycan Cross Turismo heeft een aflopende daklijn die de ontwerpers van Porsche ook wel de ‘Flyline’ noemen. Die hogere daklijn geeft de inzittenden wat meer hoofdruimte. Dat is vooral het geval op de achterbank, waar de hoofdruimte met een respectabele 45 millimeter is toegenomen. Ook de bagageruimte is gegroeid. Als je de achterbank neerklapt meet die maar liefst 1.200 liter.
Ook voor offroad
Porsche meent dat de Cross Turismo-versie veelzijdiger is dan de normale Taycan. Niet alleen door de toegenomen hoogte en ruimte, maar ook omdat deze auto zich ook thuis voelt op een slechter wegdek. Of ook gewoon naast de weg. Hij heeft standaard vierwielaandrijving dus je hebt tractie genoeg. Ook heeft Porsche de carrosserie hier en daar aangepast met wat offroad designelementen in de vorm van wat subtiele beschermdelen, wielkastverbreders en zijskirts. De nieuw ontwikkelde rijmodus ‘Gravel Mode’ moet het rijden buiten de gebaande paden makkelijker maken.
Wie een stapje verder wil gaan, kan ook het optionele ‘Off-road Designpakket’ bestellen. Dan krijgt de Cross Turismo een 30 mm grotere bodemvrijheid waardoor hij nog wat makkelijker over grote oneffenheden kan rijden. Het designpakket omvat ook speciale elementen om de auto tegen steenslag te beschermen.
Meteen leverbaar in vier uitvoeringen
De Porsche Taycan Cross Turismo is, in tegenstelling tot de normale Taycan, direct vanaf de marktintroductie al in vier uitvoeringen beschikbaar. Deze lopen redelijk gelijk op met die van de normale Taycan. Maar de Cross Turismo heeft in alle uitvoeringen standaard vierwielaandrijving, adaptieve luchtvering en de Performance Battery Plus met een capaciteit van 93,4 kWh.
Kopers kunnen kiezen uit de volgende uitvoeringen:
Taycan Turbo S Cross Turismo
- Motorvermogen 460 kW (625 pk)
- Overboost-vermogen met Launch Control 560 kW (761 pk)
- Acceleratie 0-100 km/u in 2,9 seconden
- Topsnelheid 250 km/u
- Bereik (WLTP) 388 – 419 km*
- Consumentenadviesprijs: € 193.200
Taycan Turbo Cross Turismo
- Motorvermogen 460 kW (625 pk)
- Overboost-vermogen met Launch Control 500 kW (680 pk)
- Acceleratie 0-100 km/u in 3,3 seconden
- Topsnelheid 250 km/u
- Bereik (WLTP) 395 – 452 km*
- Consumentenadviesprijs: € 159.300
De Taycan 4S Cross Turismo
- Motorvermogen 360 kW (490 pk)
- Overboost-vermogen met Launch Control 420 kW (571 pk)
- Acceleratie 0-100 km/u in 4,1 seconden
- Topsnelheid 240 km/u
- Bereik (WLTP) 388 – 452 km*
- Consumentenadviesprijs: € 116.000
Taycan 4 Cross Turismo
- Motorvermogen 280 kW (380 pk)
- Overboost-vermogen met Launch Control 350 kW (476 pk)
- Acceleratie 0-100 km/u in 5,1 seconden
- Topsnelheid 220 km/u
- Bereik (WLTP) 389 – 456 km*
- Consumentenadviesprijs: € 97.400