Hoewel Porsche de Mission E nog moet lanceren, heeft het aan een aantal andere modellen al een einde gemaakt. Het gaat dan om de dieselvarianten van alle modellen die het heeft. De fabrikant heeft besloten die niet langer te maken. Al zal de verbrandingsmotor voorlopig nog wel een belangrijke rol blijven spelen.
Problemen
Dat Porsche de dieselmotoren nu al terughaalt is niet alleen gerelateerd aan de opkomst van EV’s. De fabrikant heeft immers ook nog een ander probleem. Doordat het bedrijf gelieerd is aan Volkswagen, worden de dieselmotoren niet meer zo goed vertrouwd. Dit vertrouwen is niet alleen bij de consument flink afgenomen. Ook de fabrikant zelf heeft er minder vertrouwen in dan voorheen. De fabricage beëindigen is daarom de slimme oplossing.
Panamera
Dat Porsche ook succes heeft met zijn plug-in heeft de keuze echter wel een flink stuk gemakkelijker gemaakt. Zo is bijvoorbeeld de helft van alle verkochte Panamera’s al een plug-in. Bedenk daarbij dat het aandeel van de dieselvarianten nooit groter werd dan vijftien procent. De plug-in doet het daardoor al beter dan de dieselvariant het ooit deed. In sommige delen van de wereld was de dieselauto al in de ban gedaan door de fabrikant. Zo werd in Noord-Amerika al sinds 2015 alleen nog maar elektrisch en benzine als opties aan geboden. Dat wordt nu wereldwijd doorgetrokken.
Doorpakken
Porsche wil nu ook doorpakken. Doordat de plug-ins de verwachtingen hebben overtroffen wil het bedrijf vol op EV’s inzetten. Dat begint met de aankomende Mission E. Dit is de eerste volledig elektrische variant. Bovendien worden meer Porsche-modellen in een plug-in-variant aangeboden in de nabije toekomst. De verbrandingsmotor komt nog niet helemaal aan zijn einde. Zo zal benzine in ieder geval nog tot 2025 een rol blijven spelen. Waarschijnlijk zal ook na dat jaar nog enige tijd aandacht aan de benzinemotor worden besteed. Dit gebeurt vooral omdat die dan nog veel op de weg zal zijn.