Porsche heeft zijn elektrische Macan-familie uitgebreid met een nieuw instapmodel, de “Macan zonder toevoeging”. Daarnaast komt er ook een nieuwe, krachtigere vierwielaandrijving bij die het gat tussen de Macan 4 Electric en de Macan Turbo Electric moet opvullen, namelijk de Macan 4S Electric. Deze twee nieuwe modellen bieden een aantrekkelijke combinatie van prestaties, luxe en een (relatief) lagere prijs. Maar is de elektrische Macan nu echt toegankelijk voor een breder publiek? Jawel, en toch ook weer niet.
Scherpere, maar evengoed nog steeds premium prijzen
De prijzen van de gewone Porsche Macan Electric en de 4S E zijn aanzienlijk lager dan die van het vorige instapmodel en het topmodel. De Porsche Macan Electric begint nu bij €85.300 terwijl de Macan 4S Electric voor €96.000 van eigenaar wisselt. Dat is een enorm verschil maar het is en blijft een Porsche, dus het zijn evengoed “premium” prijzen die niet voor iedereen zijn weggelegd.
Maar is de elektrische Macan nu echt betaalbaar? Vergeleken met andere elektrische SUV’s in het premium segment, zoals de Audi Q6 e-tron, BMW iX3 en Mercedes EQE SUV, zijn de prijzen van de ‘normale’ Macan Electric in ieder geval een stuk concurrerender geworden.
Geen concessies aan prestaties en actieradius
Gelukkig doet Porsche geen concessies aan de prestaties en het rijplezier van de nieuwe instapmodellen. De Macan E, met achterwielaandrijving en een 100 kWh accu, levert een respectabele 250 kW (340 pk). Met een geactiveerde Launch Control beschikt hij zelfs over 265 kW (360 pk) en een koppel van 563 Nm waarmee hij in 6,7 seconden naar 100 km/u accelereert. Als meest efficiënte Macan Electric heeft hij een heel verdienstelijke actieradius tot wel 641 kilometer (WLTP).
De Macan 4S E, met vierwielaandrijving en dezelfde accu, is nog krachtiger met 330 kW (448 pk). Als je dan nog eens de Launch Control gebruikt, dan kun je dankzij de 380 kW (516 pk) en 820 Nm koppel in slechts 4,1 seconden de 100 km/u duurt bereiken. Hij is wel iets minder efficiënt, met de 100 KWh accu haalt hij een actieradius van 606 kilometer (WLTP).
Beide modellen kunnen snelladen met een vermogen tot 270 kW, waardoor je binnen zo’n 25 minuten weer 80% accucapaciteit tot je beschikking hebt.
Luxe en comfort horen ook bij de Porsche-ervaring
Porsche staat bekend om zijn luxe en comfort, en de elektrische Macan is daarop geen uitzondering. Standaard luchtvering op de achteras (alleen bij de 4S E) zorgt voor een soepele rit, terwijl het optionele Porsche Active Suspension Management (PASM) de rijervaring nog verder verfijnt.
Het interieur is voorzien van een nieuw infotainmentsysteem met verbeterde functionaliteit en connectiviteit. Daarnaast zijn er talloze opties beschikbaar om de auto te personaliseren, zoals verschillende soorten bekleding, interieurlijsten en rijhulpsystemen.
Een Porsche Macan Electric voor een breder publiek
Met de introductie van de Macan E en Macan 4S E heeft Porsche de elektrische Macan toegankelijker gemaakt voor een breder publiek. Hoewel de prijzen nog steeds aan de hoge kant zijn, bieden deze nieuwe modellen een aantrekkelijke combinatie van prestaties, luxe, comfort en een (relatief) lagere prijs.
Of de elektrische Macan daarmee echt “betaalbaar” is geworden, is een kwestie van perspectief. Maar één ding is zeker: de Macan E en Macan 4S E zijn een welkome aanvulling op het elektrische modellengamma van Porsche en zullen ongetwijfeld bijdragen aan de populariteit van elektrisch rijden in het premium segment.