Porsche heeft officieel bekend gemaakt dat de volledig elektrische Macan pas in 2024 op de markt zal komen. De reden hiervoor is echter opmerkelijk, want de ontwikkeling van de software lijkt achter te liggen op schema. Het probleem ligt echter niet bij Porsche zelf, maar bij het moederbedrijf Volkswagen.
Vertraging werd al eerder gemeld
Porsche heeft dan nu wel de vertraging gemeld voor de Macan EV, maar in juli wist het Duitse tijdschrift Automobilwoche al te melden dat de lancering uitgesteld zou worden. De Audi Q6 e-tron zou ook hetzelfde probleem kennen, maar tot op heden is dit nog niet officieel bevestigd.
De Duitse bron wist toen al te melden dat de CARIAD-divisie van Volkswagen achterliep met de ontwikkeling van de software voor het vernieuwde platform. Porsche heeft de vertraging bevestigd in het aandelenprospectus dat vorige maand werd uitgegeven als onderdeel van zijn beursgang.
E3 1.2-softwareplatform
In de aandelenprospectus wordt gesproken over het zogenoemde E3 1.2-softwareplatform. Porsche geeft hierin duidelijk aan dat het platform nog volop in ontwikkeling is. Het risico bestaat dat Porsche zijn bestaande cyclusplan voor nieuwe voertuigen niet op tijd zal realiseren, met name BEV-modellen van de 718 en Cayenne.
Porsche merkt op dat de succesvolle ontwikkeling van het E3 1.2-platform en de start van de productie en lancering van de Macan EV voorwaarden zijn voor de verdere ontwikkeling van verdere voertuiglanceringen in de komende jaren, die naar verwachting ook op dit softwareplatform zullen vertrouwen.
Naast de ontwikkeling van dit platform werkt de CARIAD-divisie ook aan een compleet nieuw softwareplatform met versienummer. Dit laatste baart Porsche ook zorgen aangaande de doorontwikkeling van het bestaande softwareplatform.
Mocht CARIAD mogelijk meer ontwikkelingscapaciteit en middelen toewijzen aan het nieuwe platform in plaats van het E3 1.2-platform verder te ontwikkelen, dan wil Porsche mogelijk externe partijen inschakelen om verder te kunnen doorgroeien. Porsche voegde eraan toe dat het een optie heeft om de E3 2.0-softwarearchitectuur niet te gebruiken en zijn eigen weg te gaan voor toekomstige voertuigen. Een besluit hierover zal naar verwachting ergens volgend jaar worden genomen.
Porsche Macan
De Macan EV zal een van de eerste productiemodellen zijn die gebruik zal maken van het Premium Platform Electric (PPE), mede ontwikkeld door Audi en Porsche. Het zal een vergelijkbaar 800-volt elektrisch systeem gebruiken als de Taycan, met verbeteringen in het bereik en DC-snelladen tot 270 kW. De elektrische Macan zal naar verwachting voor eind 2023 in productie gaan in de Porsche-fabriek in Leipzig, waar het huidige brandstofmodel wordt gemaakt.