Porsche maakt zijn debuut in de Formule E, de elektrische raceklasse. In aanloop naar de testweek medio oktober, presenteerde zij de auto waarmee ze deelnemen: de 99X Electric.
Eenheidsworst
Porsche kon niet bepaald los gaan met het ontwerp. Het reglement van de Formule E stelt namelijk dat het chassis en de accu voor alle auto’s hetzelfde moeten zijn. De aandrijflijn ontwikkelde Porsche wel zelf. En dat is natuurlijk iets waar ze goed in zijn. De ervaring die ze opdeden met de 919 Hybrid legde een onmisbare basis voor de nieuwe E-Performance Powertrain. Deze 800-volt-technologie wordt overigens ook gebruikt in de Taycan.
Porsche kleurstelling
Ook qua uiterlijk viel er niet veel te bepalen. Het ontwerp is van raceautobouwer Spark en kan omschreven worden als een typische Formule-racer. Al zijn ze wel voorzien van overkapte wielen en een aantal aerodynamische toevoegingen. Het enige wat Porsche zelf mocht kiezen aan het uiterlijk, is de kleurstelling. Hiervoor kozen ze hun klassieke autosportkleuren, eenzelfde kleurstelling was ook op de 919 Hybrid te vinden.
Aparte onthulling
De onthulling van de 99X verliep niet op de gebruikelijke manier. Er werd niet gekozen voor het traditioneel verwijderen van een doek, maar voor een live videogame. Gamers van over de hele wereld gaven door het spelen van ‘Formula E Unlocked’ aanwijzingen aan de Porsche coureurs André Lotterer en Neel Jani. Zo navigeerden ze door het gebouw van Porsche Digital naar de auto, waarna zij de Porsche 99X onthulden.