Michael Steiner, hoofd ontwikkeling van Porsche, wil de ontwikkeling van elektrische auto’s bij Porsche doorzetten. Ook wil hij nieuwe en oude verbrandingsmodellen milieuvriendelijker maken door middel van ‘e-brandstoffen’. Voor Steiner is de prioriteit bij elektrische auto’s niet de maximale actieradius, maar vooral de sportieve rijeigenschappen en in het bijzonder het snel kunnen opladen. Dit vertelde de Porsche-manager in een interview met de Frankfurter Algemeine Zeiting (FAZ).
Er leiden meer wegen naar Rome
De Porsche-manager bekritiseerde in het interview het vroeg verbieden van auto’s met verbrandingsmotoren. Maar hij beaamt dat het terugdringen van CO2 en andere uitstoot in de agglomeraties cruciaal is. Steiner stelt echter dat synthetische brandstoffen verbrandingsmotoren ook bijna CO2-neutraal maken. Deze ‘e-fuels’ zouden de elektromobiliteit kunnen aanvullen. De gehele CO2-footprint is belangrijk, van de productie en het gebruik van de auto tot aan het recyclen. Voertuigen met een verbrandingsmotor hebben qua productie nog steeds een aanzienlijk lagere CO2-footprint dan elektrische auto’s. Steiner verwacht wel dat elektrische auto’s uiteindelijk het voordeligst zijn.
Toekomstige modellen
Porsche lanceerde vorig jaar haar eerste volledig elektrische productiemodel, de Taycan. Deze sportsedan krijgt volgend jaar een Cross Turismo-variant. Voor 2022 staat de volgende generatie van de Macan op de planning. Deze wordt geheel ontworpen als elektrische auto. Porsche streeft in eerste instantie naar een actieradius van ongeveer 500 kilometer (volgens WLTP) voor haar elektrische auto’s. Steiner benadrukte dat Porsche niet streeft naar een voortdurend vergroten van het bereik. Hij vindt het belangrijker om de oplaadtijden te verkorten. Dat is belangrijker tijdens de reis.
Snelladen tot 500 kW
De hoofdontwikkelaar van Porsche kan zich langs de snelwegen snelladers met een laadvermogen tot 500 kW voorstellen. Volgens de FAZ heeft het bedrijf in een onderzoeksproject al bewezen dat dit mogelijk zou moeten zijn. Met de nieuwste technologie kan de Taycan al binnen ongeveer vijf minuten elektriciteit opladen voor een afstand van 100 kilometer. Volgens Steiner zou het in ongeveer drie minuten voor 100 kilometer kunnen laden “de acceptatie van elektromobiliteit aanzienlijk verhogen en helpen om een doorbraak te bereiken.”
De uitdaging van “ultrasnel laden” zit hem vooral in het voorkomen van schade aan de accu. Een belangrijke factor hierbij is de temperatuur van de accucellen tijdens het laadproces. Porsche benadert dit op een holistische manier, met inbegrip van kunstmatige intelligentie, netwerken, thermisch beheer, celchemie en de interne weerstand van de cel.
Meer geld voor celontwikkeling
Net als veel andere autofabrikanten betrekt Porsche de afzonderlijke accucellen van Aziatische leveranciers. Dit zal voorlopig zo blijven, maar het bedrijf wil zijn expertise op het gebied van accucellen uitbreiden. “We zijn van plan om meer te investeren in celontwikkeling,” zei Steiner. Dat zou kunnen betekenen dat er in Zuid-Duitsland kleinschalige productie plaatsvindt voor het maken van accu’s voor speciale behoeften, zoals voor de autosport of voor voertuigen uit de kleine series.