Dat Porsche met een elektrisch model zou komen kon natuurlijk niet uitblijven. Er was al een concept van een elektrische Porsche, de Mission-e. Nu gaat de sportwagenfabrikant het eerste echte model op de markt brengen, de Taycan. Halverwege 2019 zal hij van de band moeten rollen. De Porsche is al wel uitverkocht tot 2021, als je dus enthousiast wordt zal je nog even geduld moeten hebben.
De vraag naar de nieuwe Taycan blijkt gigantisch te zijn. Porsche gaf aan van plan te zijn jaarlijks 20.000 exemplaren te produceren. Dit werd al snel verhoogd naar 30.000, daar zit dan ook de Cross Turismo versie bij. Nu de Taycan te bestellen is zijn er al 20.000 potentiële klanten. Om de nieuwe Porsche te kunnen reserveren moest men wel €2.500,- betalen. Klaus Zellmer van Porsche zei dat meer dan de helft van de mensen die een Taycan reserveerde geen traditionele Porsche klanten zijn. Met de nieuwe auto trekt Porsche veel klanten aan van Tesla. De Taycan zal concurreren met de Model S van Tesla.
Een belangrijk punt van de Porsche Taycan is de laadtijd. Je kan namelijk in vier minuten 100 kilometer aan actieradius laden. Dat zal volgens Porsche de snelste laadtijd op de markt zijn. De beloofde laadtijd is sneller dan wat Tesla beloofd met het netwerk van superchargers wat het merk heeft. De EV Database geeft de schattig dat laden van 10 procent naar 80 procent in 15 minuten moet kunnen. De maximale actieradius is meer dan 500 km volgens NEDC.
De Porsche Taycan zal beschikken over twee permanent opgewonden synchroon motoren met een gebundeld vermogen van 600 pk. Een acceleratie van nul naar 100 zal mogelijk moeten zijn 3,5 seconden, naar 200 moet lukken in minder twaalf seconden.
De Porsche Taycan is dus een serieuze concurrent en zal het Tesla nog wel eens moeilijk kunnen maken.
Investeringen in de toekomst
Porsche heeft gepland meer dan zes miljard euro te investeren in elektrische mobiliteit voor 2022. 500 miljoen van het budget zal worden gebruikt voor het ontwikkelen van de varianten van de Taycan. Porsche gaat ook 700 miljoen investeren in nieuwe technieken voor bijvoorbeeld laadsystemen. Voor de ontwikkeling van de Taycan is ook geïnvesteerd in werkgelegenheid. Er zijn maar liefst 1.200 nieuwe werknemers aangenomen. Porsche heeft ook een nieuwe fabriek gebouwd. Porsche ziet dus echt toekomst in elektrisch vervoer.
Bekijk hier meer informatie en beeldmateriaal over de Porsche Taycan.