We zullen nog heel even moeten wachten op de Porsche Taycan, maar op 4 september zal de autofabrikant hem echt gaan onthullen. Alvorens de onthulling plaats gaat vinden heeft Porsche de Taycan nog even flink aan de tand gevoeld. Tijdens een volledig elektrische testrit van 24 uur wist de Taycan een afstand af te leggen van maar liefst 3425 kilometer.
Duurtest
Alhoewel Porsche zelf spreekt over een testrit hebben wij het liever over een duurtest. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit van Nardò werd de Taycan gedurende 24 uur getest onder de brandende zon en werden de snelheden zo hoog mogelijk gelegd door verschillende coureurs. Uiteindelijk werd er een gemiddeld gehaald van 142,7 km/h, maar wij moeten natuurlijk wel meerekenen dat de Porsche Taycan ook nog bijgeladen moest worden. De fabrikant zelf claimt dat er tijdens de ritten een snelheid van tussen de 195 km/h en 225 km/h werd gehaald. Deze test vergt dus niet alleen veel van de mensen rondom het project, maar ook van de machine zelf.
Tijdens de rit moest de Porsche Taycan uiteraard bijgeladen worden. Voor deze gelegenheid had Porsche langs de baan enkele 800 volt laadstations opgebouwd. Cijfers over het bijladen tijdens deze duurtest ontbreken helaas. Cijfers over het aantal keren bijladen zijn helaas ook niet bekend gemaakt. Wel weten wij dat een zestal coureurs onderling aan het wisselen waren tijdens het laden en volgens Porsche waren dit korte tussenstops.
Al eerder werd de Tesla 3 Long Range onderworpen aan een dergelijk lange test. Deze auto kwam destijds uit op 2781 kilometers. Hier moeten wij echter wel de opmerking plaatsen dat dit op de openbare weg was. Daarnaast kon de volledige laadcapaciteit destijds niet benut worden. Gezien de afstand heeft de Taycan het record wel verpulverd, maar de omstandigheden zijn niet te vergelijken.
24 uur van Le Mans
De Porsche Taycan leent techniek van de hybride Porsche 919 welke tijdens de 24 uur van Le Mans werd ingezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van 800 Volt-techniek. Vooral de temperatuur van de accu’s tijdens de rit en het opladen werden goed in de gaten gehouden. Gedurende deze 24 uur heeft de Porsche Taycan nergens last van gehad, aldus de fabrikant. Net als bij de 24 uur van Le Mans werden vooral alle onderdelen van de Taycan aan de zware test blootgesteld. De Taycan heeft de test goed doorstaan en dat benadrukt nogmaals de betrouwbaarheid van de hedendaagse Porsche.
Lancering Porsche Taycan
De nieuwe Porsche Taycan is productierijp. De duurtest is voor veel ogen niet meer dan enkel een grote PR-stunt. Op 4 september zal de nieuwe auto aan het grote publiek worden voorgesteld waarna ook de orderboeken geopend zullen worden. Voor de volledig elektrische Porsche moeten wij dus nog even geduld hebben, maar indrukwekkend zal hij zeker zijn. Wij doelen hierbij voornamelijk op de prestaties van de Taycan. Zo moet het accupakket van deze Porsche binnen een kwartier weer voor 80% zijn opgeladen waarna je een actieradius van ongeveer 400 kilometer tot je beschikking hebt.