De leiding van Porsche laat er geen onduidelijkheid over bestaan. De fabrikant gaat een einde maken aan de productie van dieselauto’s. Daarvoor in de plaats zal elektrisch rijden steeds belangrijker worden voor de fabrikant. Ook benzine en hybride blijven voorlopig wel gewoon in productie bij de Duitse fabrikant voorlopig.
Vraag
De stap van Porsche komt niet helemaal uit de lucht vallen. los van het feit dat dieselauto’s al lange tijd flink onder vuur liggen vanwege de grote schadelijke uitstoot is er voor autofabrikanten ook een andere reden om de auto’s in de ban te doen. Het is immers zo dat consumenten steeds minder bereid zijn om auto’s op diesel aan te schaffen. Daardoor worden ze simpelweg te duur voor de fabrikanten.
Gematigd
In de verklaring die Porsche over de stap gaf bleef het wel gematigd in het oordeel. Zo werd gesteld dat de fabrikant diesel niet veroordeelt. Het is altijd een belangrijke bron geweest en zal dat ook altijd blijven, zo was in de verklaring te lezen. Het was dan ook in 2017 nog altijd zo dat 12 procent van de wereldwijde verkopen van het merk bestond uit dieselvarianten van de modellen die het in de line-up heeft. Wel had het te maken met problemen rond het Dieselgate-schandaal waar ook Volkswagen mee te maken had in recente jaren. Dit speelt ook mee.
Hybride
Wat op dit moment vooral de aandacht bij Porsche zal krijgen is hybride. De fabrikant merkt al enige tijd dat die auto’s heel populair zijn. Een aantal modellen werden vorig jaar al vaker in hybride dan in benzine- of dieselversie verkocht. Bovendien komt bijvoorbeeld van de Taycan binnenkort een hybride. Al is ook de Mission E een belangrijke factor in hoe de koers van het bedrijf zal gaan verlopen. De elektrische auto moet het nieuwe tijdperk in gaan luiden. Daarmee wil het klaar zijn voor de toekomst waarin veel steden diesel gaan verbieden.