De verwachting was dat de elektrische versie van de 208 zo’n 10 procent van de pre-orders op naam mocht zetten. Jean-Philippe Imparato, CEO van Peugeot, laat echter weten dat die verwachting zwaar wordt overtroffen. Maar liefst 25 procent van alle 208 pre-orders zijn voor een e-208!
Productielijnen aanpassen
Imparato geeft aan dat het elektrische aandeel van de 208-verkopen mogelijk niet zo groot blijft. Mensen die een pre-order plaatsen, zijn volgens hem vaker geïnteresseerd in nieuwe technologie. Toch houdt hij er al rekening mee dat de productielijnen aangepast moeten worden. Momenteel heeft de 208-fabriek een productiecapaciteit van 300.000 auto’s. Hiervan zijn er 60.000, 20 procent dus, elektrisch. Of de trend doorzet zien we in de eerste maanden na de officiële lancering. Maar wellicht haalt de Peugeot e-208 sowieso 10 procent, de drempel waarop het rendabel is om de ev te maken.
Kosten gelijk aan 208 met automaat
De e-208 heeft, net als de meeste elektrische varianten, een veel hogere aanschafprijs dan modellen met een verbrandingsmotor. Peugeot probeert mensen over de streep te trekken door te wijzen op de totale kosten van het bezit en gebruik. Volgens hen zijn die in Europa vergelijkbaar met die van de 208 met een 130 pk sterke 1,2 liter benzinemotor, gekoppeld aan een automaat. Bovendien schrijft een elektrische variant minder snel af, zeggen restwaarde-experts.
In Nederland kost de Peugeot e-208 minimaal 36.250 euro. Hij heeft een vermogen van 136 pk en een actieradius van (WLTP) 340 kilometer. Voor de goedkoopste 208, een benzinemotor met 75 pk, betaal je in ons land 17.580 euro.