De belangrijkste overwegingen voor de aanschaf van een elektrische auto zijn de aanschafprijs en de actieradius (range). Dagelijksauto.nl onderzocht de prijs/actieradius-verhouding van alle in Nederland verkrijgbare elektrische auto’s (EV’s). Daaruit blijkt dat je bij de Kia e-Soul het minst betaalt per kilometer actieradius, dat is tot nu toe de eerste auto waarbij je minder dan 100 euro betaalt per kilometer range. Eind 2019 maakten ze ook al een overzicht en er zijn wat interessante veranderingen te zien. De voormalige winnaar: de Hyundai KONA Electric staat nu op de tweede plaats. Verder staat Renault nog steeds hoog in de lijst, met de ZOE. Nissan en Tesla zijn uit de top 10 verdwenen. Volkswagen, Seat en Skoda zijn nieuwkomers in de top 10.
Het keuzeproces voor de aanschaf van een elektrische auto begint bijna altijd bij de combinatie van prijs en actieradius. Elektrische auto’s zijn duurder dan hun verwanten die op fossiele brandstoffen rijden. Daarnaast is de actieradius een belangrijke factor, omdat range anxiety (de angst om de bestemming niet te behalen) een grote rol speelt bij de overstap naar elektrisch rijden.
De 64 kWh-varianten van Hyundai en Kia doen het goed: deze merken delen techniek met elkaar en bieden daarmee een flinke range voor een goede prijs. Kia is het eerste merk dat onder de 100 euro per kilometer range duikt. Voor de e-Soul betaal je € 96,14 per kilometer range. Renault staat twee keer in de lijst, met verschillende varianten van de ZOE. Volkswagen staat voor het eerst in de top 10, met de ID.3 en ID.4. Opel gooit de e-Corsa in de strijd en Seat is de goedkoopste van de toppers. Ook Skoda zet mooie cijfers neer, met de Enyaq iV 80. De verschillen tussen de kosten per kilometer zijn over het algemeen kleiner geworden. Ten opzichte van onze vorige lijst valt op dat Nissan en Tesla uit de top 10 zijn verdwenen.
Elektrisch rijden in Nederland, in cijfers
- Een in Nederland geleverde EV heeft gemiddeld een ‘Real Range’ actieradius van 317 kilometer.
- De gemiddelde prijs per kilometer range voor een EV is € 191,-.
- Gemiddeld kost een elektrische auto in Nederland € 56.693,-.
Hieruit kunnen we opmaken dat er meer dure modellen bijgekomen zijn. Ten opzichte van de in 2019 beschikbare EV’s is de gemiddelde aanschafprijs met iets minder dan € 7.000,- gestegen. De gemiddelde praktijkrange is een stuk verbeterd. Dat is nu 317 kilometer, ten opzichte van 284 kilometer in 2019. Tot slot is de gemiddelde prijs per kilometer range gestegen met € 3,-.
Nummer 1 niet per definitie de beste keuze
Kanttekening: de huidige winnaar is een auto met 1-fase lader. Dat betekent dat deze auto langzamer thuis én bij een (semi)-publieke laadpaal oplaadt dan auto’s met een twee of, bij voorkeur, 3-fase lader. Dat kan een groot verschil maken voor mensen die veel op de weg zitten. Een 3-fase lader is bij veel auto’s standaard. Sommige merken bieden meerdere opties aan. Van Kia’s modellen met een 1-fase lader zijn ook versies met een 3-fase lader verkrijgbaar. De versies met een 3-fase lader zijn wel wat duurder in aanschaf. Daarmee verandert dus ook de prijs per geboden kilometer actieradius. Daarom maakten we óók een overzicht met EV’s die uitsluitend een 3-fase lader gebruiken.
Uit deze resultaten blijkt dat de Hyundai KONA Electric de beste prijs/range verhouding biedt voor de EV’s die uitsluitend met een 3-fase lader uitgerust zijn . De KONA Electric wordt standaard geleverd met een 3-fase lader. Hij kost iets meer dan zijn halfbroertjes van Kia; de e-Soul en de e-Niro, maar voor die meerprijs biedt hij ook een grotere praktijkrange. Voor degenen die veel op weg zijn en vaak moeten opladen, is dus de Hyundai KONA Electric een betere keuze. Heb je alle tijd; dan volstaat een auto met 1-fase lader.
Onderzoeksvalidatie
Voor dit onderzoek zijn alle elektrische auto’s en varianten (79) bekeken waarvan de prijs bekend is én waarvan de praktische actieradius berekend is door EV Database. De EVDB actieradius is een meer praktische weergave dan de WLTP berekening. Voor de autoprijzen is gebruik gemaakt van het actuele CarBase-overzicht van AutoWeek, waarbij de kale fiscale vanafprijs meegenomen is in het onderzoek.