Autofabrikanten stappen wereldwijd steeds meer over naar elektrische voertuigen. Niemand wil daarbij de boot missen. De regeringen van Canada en Ontario hebben Ford honderden miljoenen dollars aangeboden om zijn Canadese productiefaciliteiten te upgraden. Maar er komt ook een heus Canadees automerk.
Canada is grote autoproducent, maar heeft geen eigen automerk
Vanuit het oogpunt van werkgelegenheid is het voor de Canadezen natuurlijk heel interessant dat Ford in Canada EV’s gaat bouwen. Canada is een van de weinige landen met een aanzienlijke automobielsector, maar geen binnenlandse ontworpen auto. Vroegere Canadese merken als Russel, Gray-Dort, en McLaughlin, Bricklin zijn in de afgelopen decennia langzaam verdwenen. De Canada bouwen steeds heel veel auto’s, maar dan voor buitenlandse autofabrikanten zoals GM, Fiat-Chrysler, Ford, Honda en Toyota.
Elektrische auto uit Canada
De Automotive Parts Manufacturers Association (APMA) “Project Arrow” kondigde vorige week een plan aan om een volledig Canadees ontworpen en gebouwd elektrisch voertuig te produceren. Dat is niet de allereerste Canadese elektrische auto want die werd al in 1893, dus meer dan een eeuw geleden, gebouwd. Canada was toen een van de eersten ter wereld die een elektrisch voertuig maakte. Maar nu moet er dus weer een komen. De plannen zijn redelijk vergevorderd. Er is al een ontwerp gekozen dat men nu verder gaat vervolmaken. In 2022 moet er een conceptcar klaar zijn, waarmee de eerste testritten moeten worden gemaakt.
Project Arrow
De projectnaam is Project Arrow, ontleend aan het baanbrekende Avro Arrow jachtvliegtuig uit de jaren ’50. De technologie van dat vliegtuig stuwde Canada bijna naar een wereldleidende positie in de lucht- en ruimtevaart. Helaas werd dat project het slachtoffer van de politiek en is nu voor altijd gehuld in mythes over samenzweringen. Het nieuwe “Arrow”-concept is gemaakt door studenten van de Carleton University. Dit ontwerp won in een nationale competitie en wordt momenteel verder ontwikkeld in Windsor, Ontario. Het ontwerp moet volgend jaar voltooid zijn terwijl er in 2022 een volwaardig conceptvoertuig moet zijn. De Arrow moet 100% Canadees worden, van het ontwerp tot alle onderdelen en de assemblage.
APMA
Het project is een initiatief van APMA, de Automotive Parts Manufacturers Association. In deze organisatie zijn ruim 90 Canadese leveranciers en aanverwante technologiebedrijven verbonden. APMA-voorzitter Flavio Volpe wilde met dit idee investeerders laten zien dat Canada daadwerkelijk de vaardigheden en technologie heeft om een volledig nieuw voertuig te ontwikkelen. Een voertuig, dat een Canadees ontwerp is, en in Canada met onderdelen uit Canada wordt gebouwd.
Lokale toeleveringsketen
Econoom Mike Moffat zei over dit project het volgende aan de ‘Globe and Mail’: “Een van de dingen waar elke mogelijke EV-assemblagebedrijf zich zorgen over maakt, is de lokale toeleveringsketen. Zullen deze toeleveranciers in staat zijn om alle onderdelen die ze nodig hebben in de buurt te krijgen, evenals het ingenieurstalent. Dit is een geweldige ‘show, don’t tell’ manier om aan te geven dat alle ingrediënten aanwezig zijn.”